Ook Bugatti staat voor een elektrische toekomst. Sinds het Kroatische Rimac zich heeft ingekocht, is het voor het Franse hypercarmerk iets eenvoudiger geworden. Maar dat neemt niet weg dat Bugatti in schoonheid afscheid wil nemen van de imposante zestiencilinder die alweer in 2005 debuteerde in de Veyron.
70.000 liter per minuut
Dat doet het merk met de Mistral, de eerste dakloze Bugatti sinds de Veyron Grand Sport Vitesse uit 2013. Zijn basis leent de Mistral van de Chiron Super Sport 300+. Daardoor is de 8 liter grote W16 centraal achterin goed voor maar liefst 1.600 pk. En daardoor is de ambitie van deze Bugatti Mistral meteen ook duidelijk: opnieuw de snelste roadster ter wereld worden, met een doelstelling van 480 km/u. Op dat moment moeten de luchthappers boven je hoofd per minuut zo’n 70.000 liter verse lucht binnenzuigen om de W16 koel te houden.
Bugatti haalde trouwens niet zomaar het dak van de Chiron: de structuur en het koetswerk werden volledig opnieuw ontworpen. De inspiratie daarvoor kwam van de Type 57 Roadster Grand Raid uit 1934. Niet alleen de zwarte koetswerkkleur met de gele accenten, maar ook het ontwerp van de gebogen voorruit en die beruchte luchthappers boven je hoofd. Die laatste dienen trouwens ook als rolbeugel, voor wanneer je bij een peperduur ongeval je Bugatti Mistral op zijn kop legt.
Functioneel design
Het hoefijzervormige radiatorrooster en de koplampen met vierdelige lichtsignatuur zijn niet alleen uniek voor deze Mistral, maar ook functioneel: de radiator haalt zijn koeling uit het hoefijzer, de zijdelingse luchtinlaten dirigeren de luchtstroom naar de intercoolers. De lucht kan via de koplampen trouwens naar de wielkasten om de luchtweerstand te verminderen. De X-vormige achterlichten ventileren de zijdelingse oliekoelers.
Bugatti plant 99 exemplaren van deze Mistral, met een prijskaartje van 5 miljoen euro exclusief btw. Maar het heeft geen zin om mee te spelen met EuroMillions: de volledige oplage, die in 2024 van de band rolt, is al volledig uitverkocht.