Bij een nieuwe huisstijl hoort een blits nieuw logo. Heel wat automerken maakten de laatste jaren de switch van een klassiek, vaak driedimensioneel gestileerd logo naar een nieuw exemplaar in twee dimensies. Dat is makkelijker te gebruiken in digitale toepassingen, en vaak de gelegenheid om een wat oubolliger logo af te stoffen en op te frissen naar een blits exemplaar.
Dat deed ook Kia, nu bijna twee jaar geleden. Het klassieke woordmerk in de cirkel werd ingeruild voor een gestileerd exemplaar dat in één vloeiende pennentrek wordt geschreven, en waar het Koreaanse merk een hele symbolische uitleg aan gaf: “symmetrie, ritme en rijzende elementen, die Kia’s zelfvertrouwen en klantentoewijding belichamen”.
Maar daar ben je vet mee als niet iedereen je nieuwe logo vlot kan lezen. Zo ontdekte twitteraar @Shwinnabego dat er elke maand minstens 30.000 Google-gebruikers op zoek gaan naar het automerk ‘KN’, terwijl ze eigenlijk Kia bedoelen. Die zoektermen zijn opvallend toegenomen sinds het nieuwe logo werd voorgesteld, en gaan ook vaak gepaard met de juiste modelbenaming. Nu alleen dat merklogo nog ontcijferen...
the new kia logo is so unreadable that at least 30k people a month search for the "KN car" ever since its debut pic.twitter.com/jRj25JoAPp
— Ashwinn (@Shwinnabego) November 17, 2022