Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Officieel: Cupra Born is ID.3 op z’n Spaans (2021)

De eerste volledig elektrische Seat voor het grote publiek is... een Cupra. Deze Cupra Born heeft bovendien heel wat gemeen met de Volkswagen ID.3.

Nee, deze Cupra Born is niet de eerste volledig elektrische Seat. Dat was immers de Mii, de ultracompacte A-segmenter die in de herfstdagen van zijn carrière nog een tweede leven als elektrische auto kreeg. De Born is wel de eerste volledig elektrische Seat die als dusdanig ontworpen is, de eerste volledig elektrische Seat die op een groter publiek mikt en... de eerste elektrische Cupra.

De Spanjaarden beslisten immers om de productieversie van de Seat El-Born-conceptcar onder te brengen bij de sportieve dochterafdeling Cupra. Het resultaat is een C-segmenter die je dus gerust mag zien als een soort elektrisch alternatief voor de Leon, en die zijn inspiratie niet ver gaat zoeken. Het platform van deze Cupra Born is immers het MEB-platform van de Volkswagen-groep, en deelt deze Spanjaard onder meer met de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV.

Cupra Born 2021 statisch voor

Familietrekjes

Het meest heeft de Born echter gemeen met de Volkswagen ID.3. Dat zie je vooral in profiel, en aan de wielbasis die met 2,77 meter identiek is aan het product uit Wolfsburg. Cupra heeft aan de Born wel zijn eigen draai gegeven, met een voorkant die de Spanjaarden ‘haaienneus’ dopen, eigen ledkoplampen, een zwevenddakeffect in profiel en eveneens een eigen achterkant met lichtblokken die door een ledstrook met elkaar verbonden zijn. Het geheel oogt ook sportiever, met agressiever bumper- en spoilerwerk, velgen in de maten 18 tot 20 duim, en de koperkleurige accenten die het merk graag gebruikt.

Ook binnenin wil de Born het verschil maken met de ID.3, door onder meer stevige sportzetels en een sportievere materiaalkeuze. Toch is de basis ook hier duidelijk. Dat zie je aan het infotainmentscherm van 12 duim, het digitale instrumentenpaneel van 5,3 duim, het head-updisplay met augmented reality en de kofferruimte van 385 liter. Jawel, identieke specificaties als de ID.3.

Cupra Born 2021 interieur

Drie batterijgroottes

En je raadt het al, maar ook de aandrijflijn klinkt bekend in de oren. Er zijn drie batterijgroottes, met een nettocapaciteit van respectievelijk 45, 58 en 77 kWh. De elektromotor bevindt zich steeds op de achteras. In de versie met batterij van 45 kWh is die goed voor 150 pk en een rijbereik van 340 kilometer. De batterij van 58 kWh krijgt een elektromotor van 204 pk en een rijbereik van 420 kilometer, al is er ook een “e-Boost”-pakket dat het vermogen opdrijft naar 231 pk. In de versie met grootste batterij van 77 kWh beschik je tot slot eveneens over 231 pk. Het rijbereik van die versie ligt op 540 kilometer.

Cupra Born 2021 statisch bovenaanzicht

De Cupra Born wil sportiever rijden dan de Volkswagen ID.3, maar dat zullen we pas kunnen bevestigen na onze eerste testritten. Ook op prijzen is het nog even wachten, maar als die onder die van Volkswagen duiken, zou deze Cupra Born wel eens een interessant aanbod kunnen worden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer