Mercedes heeft de laatste jaren grote kuis gehouden in zijn modelgamma. Zo krijgen de S-Klasse Coupé en Cabriolet geen opvolging meer, net als de Mercedes-AMG GT Cabrio. De iconische SL heeft wel recht op een opvolger, en dat is deze Mercedes-AMG SL.
Affalterbach
Inderdaad, de Sport Leicht rijdt voortaan uit onder AMG-vlag. Kwestie van het ‘Sport’-gedeelte alvast te verzekeren. De AMG-ingenieurs uit Affalterbach vertrokken van een volledig nieuwe basis, en werkten een stijve architectuur uit voor een 2+2-zitter. Die krijgt een lange wielbasis met lage, lange gespierde snoet waar je duidelijk de AMG-handtekening in ziet. Brede wielkasten, een lange voorruit en schuin oplopende gordellijn, en vooral: een stoffen kap in plaats van de stalen dakconstructie van de vorige generaties. Ook voor het ‘Leicht’-gedeelte van de SL wordt dus gezorgd.
Binnenin is er dus plaats voor vier, op voorwaarde dat de passagiers achteraan niet veel groter zijn dan 1,50 meter. Vooraan monteert Mercedes een digitaal instrumentendisplay en een tabletvormig infotainmentsysteem net zoals in de S-Klasse en nieuwe C-Klasse. Dat scherm kun je in een hoek van 12 tot 32 graden kantelen om te vermijden dat de zon er pal op staat als je met de haren in de wind rijdt. Het dak kan in 15 seconden naar boven of beneden, en dat kun je al rijdend tot 60 km/u.
V8 onder de kap
Onder de motorkap hebben de specialisten van Affalterbach hun handtekening gezet op de SL 55 4Matic+ en de SL 63 4Matic+. Twee vierwielaangedreven versies dus, met elk een 4.0 V8 onder de kap. De SL 55 (0-100 km/u in 3,9 seconden, 295 km/u topsnelheid) is goed voor 476 pk en 700 Nm, de SL 63 (0-100 km/u in 3,6 seconden, 315 km/u topsnelheid) produceert 585 pk en 800 Nm. Standaard krijgt deze nieuwe Mercedes-AMG SL een negentrapsautomaat en meesturende achterwielen. Later plant Mercedes nog een plug-inhybride E Performance-versie.