In het D-segment mag de klassieke break onder druk staan, in het C-segment is hij nog steeds populair. Kijk maar naar de Skoda Octavia Combi, de Ford Focus Clipper of de Volkswagen Golf Variant. Ook Peugeot geeft zijn nieuwe 308 dus opnieuw een SW-versie. De nieuwkomer is 6 centimeter langer dan zijn voorganger en meet nu 4,64 meter. Van de hoogte ging er 2 centimeter af (tot 1,44 meter), en met 2.732 millimeter is de wielbasis van deze breakversie 55 millimeter langer dan die van de vijfdeurs.
Handige koffer
Dat komt natuurlijk vooral de ruimte ten goede. Niet alleen de binnenruimte voor de passagiers, maar ook de kofferruimte. Met de achterbank rechtop geraak je daar 608 liter aan bagage in kwijt. Klap je ze in de 40/20/40-verhouding neer via de knoppen in de koffer, dan maak je 1.634 liter aan kofferruimte vrij.
Wie de cijfers erbij neemt, ziet dat die kofferinhoud iets minder is dan de vorige generatie. Dat komt omdat Peugeot voor deze nieuwe 308 SW voor een veel sportiever ontwerp kiest. Net als de populaire 508 SW duikt ook hier de daklijn stevig naar beneden. Die sportieve dynamiek komt niet alleen tot uiting in het lijnenspel op de flanken, maar op de achterklep, waar je niet alleen een dakspoiler krijgt maar ook een opwippende kofferspoiler. Al die addenda komen de luchtweerstand ten goede.
Twee hybrides
Het dashboard combineert net als in de vijfdeurs het intussen vertrouwde kleine stuurwiel met een hooggeplaatst instrumentenpaneel. Daarnaast krijg je een touchscreen van 10 duim voor het infotainment. Dat kun je ook met je stem bedienen, via het commando “OK Peugeot”. Verder monteren de Fransen de meest recente rijhulpsystemen. Daarmee kan de 308 SW semi-autonoom van rijstrook wisselen en bij het rijden op cruisecontrol zijn snelheid automatisch aanpassen in bochten.
Onder de motorkap voorziet Peugeot twee plug-inhybrides: de Hybrid 180, die 25 g/km aan CO2 uitstoot en volledig elektrisch 60 kilometer ver moet geraken; en de Hybrid 225, die cijfers van 26 g/km aan CO2 en 59 kilometer rijbereik laat optekenen. Verder zijn er klassieke benzinemotoren in de vorm van de 1.2 PureTech 110 en 130, en een diesel in de vorm van de 1.5 BlueHDi 130. Begin 2022 worden de eerste exemplaren van de nieuwe Peugeot 308 SW verwacht.