We richten ons op basisjaar 1989, ook al is er momenteel nog een overgangsregeling van kracht waardoor auto’s tot en met bouwjaar 1992 ook nog als oldtimer kunnen worden ingeschreven. Voorheen was de leeftijdsgrens voor een oldtimer in België 25 jaar, maar Europa legde die grens op 30 jaar. Laten we dus kijken naar wie er binnenkort 30 wordt.
Alfa Romeo SZ
De Alfa Romeo SZ werd weliswaar al in 1989 officieel gelanceerd, maar het enige exemplaar dat we hier op AutoScout24 momenteel te koop terugvinden, dateert uit 1990. De SZ was de laatste grote samenwerking tussen Alfa Romeo en Zagato. De productie liep maar tot 1991, er zijn slechts 1.000 SZ’s gemaakt. Dit is niet meteen de auto die je gaat kiezen om minder verkeersbelasting te betalen of toch de LEZ in Brussel te omzeilen. De vraagprijzen voor de Alfa Romeo SZ schommelen tussen 50.000 en 100.000 euro.
BMW 850
In 1990 lanceerde BMW een GT coupé met een machtige 5-liter V12-motor. Hij maakte echter vooral indruk met zijn technologie. De 850i is net 30 jaar geworden, maar dat zou je niet zeggen. Weet wel dat je een stevig benzinebudget moet voorzien, en dat al die technologie op termijn ook zijn achilleshiel is geworden. Een goede BMW 850 is ook nu nog elke dag inzetbaar. De vraagprijzen lopen afhankelijk van de staat van de auto uiteen van 15.000 tot 50.000 euro. Hou er wel rekening mee dat indien het misloopt je tegen astronomische herstelkosten aankijkt. Zoek dus een exemplaar dat is vertroeteld door zijn eigenaar.
Citroën XM
Citroën presenteerde de XM in 1989, in 1990 werd hij uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Dat maakt hem welkom in deze selectie. De Citroën XM mist het charisma van zijn voorganger, de CX, en een vergelijking met de DS valt hem al helemaal zwaar. Maar zoals we zelf nog mochten merken is de Citroën XM ook vandaag nog diegene die wat comfort betreft het dichtst aanleunt bij de moderne auto’s. Hij blijft stabiel, helt niet te veel over en is zo ruim als je zou denken. Een auto die meer aandacht waard is. Je hebt hem al voor minder dan 9.000 euro met de 3-liter V6. Een comfortabele kilometervreter.
Ferrari 348
Hij kreeg het verwijt te slap te zijn. Een minder rigoureuze Ferrari dan zijn voorganger, de beroemde 308 en 328. Ook zijn mini-Testarossa uiterlijk was destijds niet zo populair. Onder de ‘berlinetta’ Ferrari’s is hij steeds het lelijke eendje gebleven. De jongste jaren lijkt er echter sprake van een kentering, en een 348 met 300 pk blijft toch uitdagend. De Ferrari 348 debuteerde op het Autosalon van Frankfurt in 1989. Vandaag vind je op AutoScout24 meer Ferrari 348-modellen dan Citroën XM’s. Vraagprijzen tussen 45.000 en 100.000 euro.
Honda NSX
Nauwelijks enkele maanden na de Ferrari 348 toonde Honda dat het beter kon met de NSX. Op zijn Italiaans kreeg hij de motor centraal achterin geplaatst, maar wel een V6 en geen V8. De NSX maakte vooral carrière in de VS (als Acura), maar had in Europa langer nodig om te overtuigen. Hier had hij het moeilijker om kopers weg te lokken van Ferrari en Porsche. Op dit moment hebben we bij AutoScout24 geen enkel exemplaar uit 1990 te koop staan, maar wel 1991-modellen. De prijzen zijn vergelijkbaar met de Ferrari 348, wat aantoont hoe waardevol de NSX geworden is.
Lamborghini Diablo
Nog een supercar? Kom, nog eentje dan. En wat voor één. De monsterlijke Lamborghini Diablo werd eveneens in 1991 gelanceerd. Hij is minder karikaturaal van vormgeving dan de Lamborghini Countach die hij vervangt. Bovendien is hij makkelijker te besturen dan de Countach, ook al heb je voor de koppeling en de versnellingsbak een stevig stel spieren nodig. Parkeren is ook allerminst evident, de achteruitrijcamera was nog niet uitgevonden. Niet voor iedereen weggelegd. Om te beginnen is het aanbod schaars, en moet je minstens 100.000 euro achter de hand houden. Alleen nog maar om hem te kopen.
Land Rover Discovery
toen voor het eerst zijn klassieke modellenportefeuille uitbreidde naar drie. Naast de Defender en de Range Rover kwam er de Discovery bij. De Discovery was de eerste gezins-4x4 die onder de Land Rover-naam werd gelanceerd, daar waar de Defender steeds een halve tractor is gebleven. Wel was hij in het veldwerk een echte Land Rover. Net wat de klanten zochten. Dat ze geleefd hebben, is de eerste modellen die we nu te koop vinden wel aan te zien. Op AutoScout24 vind je prijzen van 5.000 tot 10.000 euro, maar dan moet je wel nog wat extra opsmukkosten in rekening brengen wil je hem naar concoursstaat brengen.
Lexus LS400
In 1990 kregen we voor het eerst de Lexus-limousine LS te zien. Iedereen was onder de indruk van zijn afwerking, de stilte tijdens het rijden en de fluwelen V8. Net als de Honda NSX maakte hij vooral carrière in Amerika, terwijl de Europese snobs er hun voor ophaalden. De LS400 is uitermate robuust en ziet er voor een dertiger nog fris uit. Je vindt ze voor 6.000 tot 8.000 euro, een buitenkansje.
Mazda 121
Een lief ‘bolleke’ en dus kon de Mazda 121 op flink wat bijval rekenen in onze steden. Vandaag ziet hij er erg ‘nineties’ uit en is veel van de magie verloren gegaan. Toch blijft hij een auto die zijn tijd getekend heeft. Weet u nog: ‘Mazda, OK’? Hij is ook vandaag nog erg handig. De beter bewaarde exemplaren flirten vandaag al met vraagprijzen van 4.000 euro.
Mercedes SL (R129)
Met deze generatie van de SL die Mercedes in 1989 lanceerde, trad het merk het elektronicatijdperk binnen. Maar ook de verbeterde rijdynamiek viel op. Dit was een auto waarmee agenten je uit het verkeer plukten om het dak te zien open en dicht vouwen. Sober, elegant en beschikbaar met zes-in-lijn, V8 of V12. De SL was populair, en dat zien we in de advertenties. Alleen al voor bouwjaar 1990 zien we drie pagina’s vol zoekertjes. De prijzen gaan van 5.000 euro voor een SL met schade tot 60.000 euro voor een 70 AMG met 380 pk.
Mitsubishi 3000 GT
Nog eentje uit de categorie ‘miskende Japanner’. De Mitsubishi 3000 GT had de technologie van de space shuttle toen hij gelanceerd werd in 1990: twee turbo’s, vierwielsturing en vierwielaandrijving, elektronisch gestuurde ophanging. Alleen Porsche had met de 959 een gelijkaardig technologisch pareltje gemaakt. Toch is de 3000 GT nooit een budget-959 geworden in Europa. De eerste exemplaren dateren van 1991 en je vindt ze aan betaalbare vraagprijzen: tussen 5.000 en 25.000 euro. Misschien moet de echte waardering nog volgen?
Renault Clio
Moeten we u deze nog voorstellen? Jawel, de Clio die destijds als de moderne opvolger van de Renault 5 werd gepresenteerd, is inmiddels zelf 30 jaar oud. De Clio 1 werd destijds op 4 miljoen exemplaren gebouwd, en daarvan rijden er nog flink wat rond. Het zijn vooral de bijzondere uitvoeringen, zoals de Clio Williams en de Baccara, die op meer aandacht van hun baasjes mochten rekenen. Sommige zijn inmiddels zelfs gerestaureerd. Maar wie een Clio 1 in concoursstaat zoekt: veel geluk gewenst.
Toyota MR2
Nog een sportieve Japanner, maar dan wel eentje die succes gekend heeft in Europa. Met zijn centrale motor, zijn opvallend uiterlijk en zijn kenmerkende Targa-dak is de Toyota MR2 een zalige oldtimer nu. Alleen zijn er destijds veel ten prooi gevallen van gelegenheidstuners. Wie exemplaren zoekt in de prijsvork 7.000 – 11.000 euro, zal goed bewaarde exemplaren vinden.