In 2018 wilde Audi een van de eerste premiummerken zijn om een elektrische SUV op de markt te brengen. Dat maakte dat het resultaat met de naam ‘E-Tron’ een wat vreemde positie in de Audi-nomenclatuur innam, en dat diezelfde Audi E-Tron naar hedendaagse normen technologisch moet achtervolgen, bijvoorbeeld op vlak van rijbereik.
Herwerkte snoet
Aan beide zaken heeft Audi nu iets gedaan, want de E-Tron ondergaat een lichte facelift en een naamswijziging. Spreek Audi’s grootste elektrische SUV en zijn coupéversie voortaan dus aan met Q8 E-Tron en Q8 Sportback E-Tron. Daarmee beklemtonen de Duitsers niet dat deze E-Tron technisch verwant is aan de imposante Q8, wel dat de elektrische SUV helemaal bovenin het Audi-gamma postvat.
Visueel herken je de gefacelifte Audi Q8 E-Tron niet alleen aan zijn nieuwe typebenaming op de bips en op de B-stijl, maar ook aan de herwerkte Singleframe-snoet vooraan. Die waaiert voortaan iets breder uit tot net boven de koplampen en krijgt een hippe ledstrook net boven het Audi-logo, dat voortaan tweedimensioneel op diezelfde snoet prijkt. De Duitsers werkten daarnaast onder meer aan de luchtgeleiding rond de wielen en de assen, waardoor de stroomlijn verbetert: van 0,28 naar 0,27 voor de Q8 E-Tron, en van 0,26 naar 0,24 voor de Q8 Sportback E-Tron.
Meer rijbereik
Tel dat bij nieuwe batterijen met grotere capaciteit, en je krijgt gevoelig meer rijbereik – een heikel punt in de beginjaren van de E-Tron. Voortaan krijgt de Q8 50 E-Tron een batterij van 95 kWh (89 kWh netto) en die van de Q8 55 E-Tron en SQ8 E-Tron een van 114 kWh (106 kWh netto). Dat levert voor de 50 E-Tron een WLTP-rijbereik op van 491 kilometer (Q8) en 505 kilometer (Q8 Sportback). De 55 E-Tron doet het met respectievelijk 582 en 600 kilometer, de SQ8 E-Tron met 494 en 513 kilometer. Snelladen doet de Q8 50 E-Tron aan 150 kW, de twee andere versies aan 170 kW.
De twee basisuitvoeringen gebruiken nog steeds twee elektromotoren, een op elke as. De Q8 50 E-Tron haalt in totaal 340 pk (250 kW) en 664 Nm uit beide motoren, de Q8 55 E-Tron is goed voor 409 pk (300 kW) en 664 Nm, de SQ8 E-Tron is dankzij een extra elektromotor tot slot voor 504 pk (370 kW) en 973 Nm. De topsnelheid van de twee ‘gewone’ modellen is begrensd op 200 km/u, die van de SQ8 E-Tron op 210 km/u. De vernieuwde Audi Q8 E-Tron kan vanaf nu worden besteld, de eerste exemplaren worden in februari verwacht. Ook nu rolt de elektrische SUV weer van de band in Brussel.