In 2018 introduceerde Mercedes de vierde generatie van zijn compacte A-Klasse. Die zette de succesformule van zijn voorganger voort door de compacte monovolumelooks in te ruilen voor die van een dynamische hatchback. Om die A-Klasse onder de aandacht te houden, is het na vier jaar tijd voor een facelift. De Duitsers nemen in één trek ook de A-Klasse Berline mee onder het mes.
Kwaliteitsupgrade
Aan de populaire looks wordt niet veel gesleuteld: de A-Klasse krijgt een sportiever gewelfde motorkap, koplampen met nieuwe dagrijverlichting – optioneel met ledtechnologie – en een hertekend radiatorrooster met stervormig patroon. Achteraan werd de diffusor hertekend en zijn de lichtblokken standaard voorzien van ledtechnologie. Tot slot zijn er een vier nieuwe velgdesigns in afmetingen tot 19 duim.
Binnenin krijgt de A-Klasse een kleine kwaliteitsupgrade. Ook in de basisuitvoeringen zit je nu standaard in comfortzetels die met imitatieleder zijn bekleed, terwijl het hertekende stuur standaard met nappaleder wordt overtrokken. In de hogere uitvoeringen zijn er nieuwe interieurkleuren en inzetstukken.
Over naar mild hybrid
Daarnaast werd de standaarduitrusting opgewaardeerd, met een parkeercamera, extra usb-oplaadpunten en in de hogere uitvoeringen ledkoplampen, een lendensteun voor de voorzetels, parkeerpakket en spiegelpakket. Tot slot werd de rijhulp bijgepunt en krijgt het MBUX-infotainmentsysteem een upgrade naar de meest recente generatie, waardoor het touchpad op de middenconsole verdwijnt.
Onder de motorkap vindt de grootste verandering plaats bij de benzinemotoren. Die viercilinders krijgen voortaan standaard milde hybride ondersteuning, in de vorm van een riemaangedreven starter/generator en 48-voltsysteem. Dat systeem heet bij Mercedes ‘EQ Boost’, en betekent dat je er bij acceleraties en hernemingen tijdelijk 10 kW (14 pk) extra bij krijgt.
En de AMG-modellen?
De plug-inhybride A 250 e ziet de bruikbare capaciteit van zijn 15,6 kWh grote accu toenemen, waardoor je er in het beste geval volgens de WLTP-cyclus 82 elektrische kilometers ver mee geraakt. De elektromotor is nu 80 kW (109 pk) sterk, terwijl opladen aan wisselstroom nu ook aan 11 kW kan in plaats van 7,4 kW voordien.
De Mercedes-AMG A 35 en A 45 S ontsnappen tot slot ook niet aan de facelift. De looks van de A 35 worden daarbij wat agressiever, terwijl ook hij overschakelt op milde hybride ondersteuning. Op de motorkap van beide versies prijkt nu het AMG-logo in plaats van de Mercedes-ster, terwijl de A 45 S er tijdelijk een exclusieve Street Style Edition op nahoudt.