Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Onderzocht: Dit zijn de minst verkeersveilige steden van Europa

Zeven op de tien Europeanen voelt zich veilig in het verkeer, zo blijkt uit de jaarlijkse Urban Road Safety Index van Cyclomedia. Waar voelen we ons het veiligst en waar kan het beter? Autoscout24 zocht het uit.

Goed nieuws, want een ruime meerderheid van de Europeanen (73%) voelt zich veilig in het verkeer. Dat blijkt alvast uit de “Urban Road Safety Index” van Cyclomedia, waarbij 11.982 respondenten in 39 Europese steden werden ondervraagd. Toch vindt 44% van de ondervraagden dat de lokale autoriteiten meer werk moeten steken in de infrastructuur, scheiding van weggebruikers en duidelijkere kruispunten. Welke conclusies er nog vallen te trekken uit het onderzoek?

Mannen voelen zich veiliger dan vrouwen

Gaan we in detail kijken hoe veilig we ons voelen in het verkeer, dan valt op dat de ondervraagde mannen zich vaker veiliger voelen dan vrouwen, met respectievelijk 76 procent en 70 procent. Toch vindt meer dan de helft van de Europeanen (51%) dat de wegen in hun dorp of steden gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken.

TRAFFIC SAFETY EUROPA

België presteert daarbij gemiddeld. In Namen voelt bijvoorbeeld 71% van de inwoners zich veilig in het verkeer, in Brussel zakt dat getal al naar 66% en Antwerpen doet het nét wat minder goed met 65%. Opmerkelijk: Minder dan de helft van Antwerpenaren (47%) en Brusselaars (46%) schuift hun stad naar voren als toonbeeld van verkeersveiligheid.

Betere wegen = veilig verkeer

Het lijkt een open deur, maar betere wegen leiden tot veiliger verkeer. Het is geen verrassing dat we hier in België op dat vlak werk aan de winkel hebben. Want hoewel we ons best veilig voelen in het verkeer, vindt vlot de helft dat de kwaliteit beter kan. In Brussel gaat het zelfs over 60% van de inwoners.

TRAFFIC SAFETY EUROPA

Zoomen we even terug uit op Europees niveau, dan zijn de grootste noden in Europa een betere scheiding van de verschillende deelnemers aan het verkeer, betere fietspaden en duidelijkere kruispunten. Brusselaars voegen daar nog de nood aan betere wegmarkeringen toe. Opvallend: zelfs in fietsstad Amsterdam vindt de helft (51%) van de inwoners dat de fietspaden beter kunnen.

Groot draagvlak voor nultolerantie alcohol

Alcohol en rijden, het blijft een gevaarlijke combo. Toch bestaat er in de meeste Europese landen geen nultolerantie op dat vlak. Desalniettemin zijn maar liefst 83% van de respondenten uit het onderzoek vóór een nultolerantie in het verkeer om de verkeersveiligheid te verbeteren.

TRAFFIC SAFETY EUROPA

Daarnaast vindt ook zowat zes op de tien (62%) het een goed idee om de maximumsnelheid binnen steden te verlagen naar 30 km/u. In België ligt dat getal opmerkelijk lager. In Brussel en Antwerpen is een minderheid (39%) voor het invoeren van een 30 km/u zone in de binnenstad.

En de slechtste leerlingen?

In welke Europese steden voelen inwoners zich nu het minst veilig? Wel, Italië heeft de twijfelachtige eer twee keer in de top drie te staan met Rome (amper 40% voelt zich veilig in het verkeer) en Milaan (amper 46%). De Griekse hoofdstad Athene spant echter de kroon met amper 32%.

TRAFFIC SAFETY EUROPA

Waar inwoners zich dan weer het veiligst voelen in het verkeer? Dat is in de Finse hoofdstad Helsinki (86%), in het Spaanse Zaragosa (86%) en in de hoofdstad van Estland, Tallin (88%). Nu is het aan de lokale overheden om werk te maken van de besognes van het volk!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

porsche 911 carrera t

Begeerlijk: Porsche 911 Carrera T (2024)

Autonieuws
Kia-Tasman

Kia Tasman: Kia waagt zich aan de pick-up! (2024)

Autonieuws
Research-00

Analyse: Dit zijn (momenteel) de meest populaire auto’s van België (2024)

Autonieuws
Ontdek meer