Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Onderzocht: Prijzen tweedehands EV’s in vrije val… en dit is nog maar het begin
Yves Wouters · 12/03/2024 · 3 min gelezen
Altijd gedacht dat zo’n elektrische auto niet voor je portefeuille was? Dan denk je best opnieuw. Want de prijzen dalen explosief op de tweedehandsmarkt!
Vorig jaar vonden 11.973 elektrische tweedehandswagens een nieuwe eigenaar in België, dat kon je eerder al lezen op Autoscout24, het ziet er echter naar uit dat de markt voor tweedehands EV’s (en plug-inhybrides) de komende jaren een serieuze boost zal krijgen. Daar zijn meerdere redenen voor, kijk maar even mee!
Niet zozeer een reden, wel een gevolg van de redenen die we zo dadelijk gaan geven: Sinds november 2022 zijn de prijzen voor elektrische auto’s in vrije val. In november 2022 kostte de gemiddelde tweedehands-EV op Autoscout24 nog een stevige 60.000 euro, ondertussen - maart 2024 - kruipt de gemiddelde prijs onder de 50.000 euro.
Hetzelfde zien we trouwens voor plug-inhybrides. De gemiddelde tweedehandsprijs daarvan bungelde lange tijd boven de 50.000 euro, maar ook hier zien we dat die richting de 45.000 euro aan het zakken is.
Ruim aanbod
De hoofdreden hiervoor moet je niet al te ver zoeken. Sinds september 2022 is het aanbod aan tweedehands EV’s op Autoscout24 explosief gestegen. Toen waren er nog om en bij de 2.000 elektrische tweedehands EV’s in België (waarvan het gros een Tesla-badge op de bips droegen), tegenwoordig heb je de keuze uit meer dan 6.000 tweedehands EV’s op Autoscout24.
De - relatief dure - Porsche Taycan neemt trouwens het gros van de zoekertjes voor zijn rekening, al volgt Tesla op de voet met de Model 3. Toch zien we ook een riant aanbod van goedkopere EV’s op Autoscsout24. Denk maar aan de Nissan Leaf en de MG ZS EV. Het zijn natuurlijk die inzendingen die de gemiddelde prijs fors naar beneden halen.
Ex-leasingwagens onderweg
Al staan we nog maar aan de start van de EV-lutie op de tweedehandsmarkt. De elektrische auto en plug-in braken pas écht door op de zakelijke markt rond 2020. Wie zijn telraam bij de hand heeft, weet dat we nu vier jaar later zijn. Niet toevallig de gemiddelde leasingtermijn op de zakelijke markt.
Anders gezegd, het is niet ondenkbaar dat de tweedehandsmarkt de komende maanden overspoeld zal worden door ex-leasingauto’s. Goed nieuws natuurlijk, want een ruimer aanbod zal ervoor zorgen dat de prijzen alleen maar competitiever worden.
Wachten op de échte budgettoppers
De auto van nu is de tweedehandsauto van de toekomst, daarvoor moet je geen geleerde zijn. Waardoor het loont om naar de EV-markt van nu en de nabije toekomst te kijken. Wat leren we daar uit? Dat de komende maanden een reeks opvallend betaalbare EV’s hun intrede zullen doen op onze markt. Denk maar aan de Renault 5 E-Tech, Citroën ë-C3, Volkswagen ID.2 en opvolger van de Nissan Micra.
Dat zijn stuk voor elektrische auto’s met een basisprijs onder de 25.000 euro, maar met future proof elektrotechniek aan boord. Sterker nog: een elektrische aandrijflijn is minder onderhevig aan slijtage en internationale tests bewijzen keer op keer dat overmatige degradatie van de batterij eerder een urban myth is. Waardoor we onze hand in het vuur durven steken en stellen dat de komende jaren de gemiddelde tweedehandsprijs voor elektrische auto’s enkel nog maar verder zal dalen. En dat is goed nieuws voor jouw portemonnee!