Je vraagt het je misschien wel dagelijks af; “is de chauffeur voor mij écht zo traag, of ligt het gewoon aan zijn auto?” Dankzij de Duitse autoclub ADAC hebben we eindelijk een antwoord op die vraag. Zo weten we eindelijk hoeveel pk’s je nu écht nodig hebt om mee te kunnen in het verkeer en weten we in één klap wat nu de traagste auto’s op de markt zijn.
Lotus VS Kia
Natuurlijk is simpelweg een PK-getalletje kiezen wat kort door de bocht. Immers, een 900 kg wegende Lotus Elise heeft minder pk’s nodig om mee te kunnen dan een Kia EV9 van 2.5 ton. ADAC bedacht daarom een praktijkgericht test: hoeveel pk per ton heb je nodig om van 60 naar 100 km/u te accelereren binnen 250 meter - de lengte van de gemiddelde oprit van een snelweg.
De uitkomst is minder prestatiegericht dan je denkt. Want met 80 pk per ton auto kom je toe. Trek je die lijn door, dan moet een auto van 1.5 ton over 120 pk beschikken, een auto van 2 ton over 160 pk en die hierboven genoemde Kia EV9 over minstens 200 pk. Loop nog niet meteen naar je auto om je gelijkvormigheidsattest te bekijken (doe dat maar na dit artikel), hieronder hebben we namelijk een lijst met de traagste auto’s uit het onderzoek.
Van Porsche… tot Dacia
Voor we het hebben over die “gevaren op de weg”, laten we eerst even de snelste karren per aandrijflijn bovenhalen. ADAC testte tenslotte in naam van de wetenschap maar liefst 600 auto’s!
Brandstof | Model | PK | 60-100 km/u (sec) |
|
---|---|---|---|---|
1 | Benzine | Porsche 911 Carrera | 450 | 1,96 |
2 | BMW M5 xDrive | 600 | 2,00 | |
3 | Audi TT RS | 400 | 2,22 | |
1 | Diesel | BMW 840d Gran Coupe | 340 | 2,75 |
2 | Audi SQ7 TDI | 435 | 2,85 | |
3 | BMW 840d Coupe | 320 | 2,91 | |
1 | PHEV | Polestar 1 | 609 | 2,59 |
2 | Porsche Panamera 4 e-Hybrid | 462 | 2,60 | |
3 | BMW i8 Roadster | 374 | 2,75 | |
1 | EV | Tesla Model S P90D | 469 | 1,64 |
2 | Porsche Taycan Gran Turismo GTS | 598 | 1,98 | |
3 | Mercedes EQS 580 4MATIC | 523 | 2,03 |
Met een sprint van 60 km/u naar 100 km/u van amper 1,64 seconden is de Tesla Model S P90D de snelste auto uit de test. Al durven we er grof geld op te zetten dat als ze de huidige Model S Plaid konden testen, het cijfer nog wat lager uitviel. Nu goed, wat zijn de traagste auto's uit de test en dragen dus - als je heel dramatisch wil zijn - de stempel van “levensgevaarlijk”! Kijk hieronder even mee:
Brandstof | Model | PK | 60-100 km/u (sec) |
Afstand (meter) |
|
---|---|---|---|---|---|
1 | Benzine | VW UP! 1.0 | 68 | 12,89 | 286,48 |
2 | Hyundai i10 1.0 | 67 | 11,09 | 246,41 | |
3 | Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid | 70 | 10,68 | 237,41 | |
1 | Diesel | VW Multivan 2.0 TDI T6 | 150 | 8,81 | 195,74 |
2 | Dacia Dokker DCi | 95 | 8,08 | 179,44 | |
3 | Renault Scénic DCi | 110 | 7,97 | 177,19 | |
1 | PHEV | Toyota Prius PHEV | 122 | 7,65 | 169,89 |
2 | Hyundai Ioniq PHEV | 141 | 6,23 | 138,44 | |
3 | Renault Mégane E-Tech PHEV | 158 | 5,93 | 131,70 | |
1 | EV | Dacia Spring 45 | 45 | 14,86 | 330,11 |
2 | Renault ZOE R90 | 92 | 8,64 | 192,04 | |
3 | Citroen e-Spacetourer XL | 136 | 5,50 | 122,22 |
Als we even ADAC’s berekening erbij pakken, dan zien we dat het gros van de geteste auto’s in staat is om binnen de 250 meter van 60 naar 100 te accelereren. De enige modellen die buiten de boot vallen zijn de Dacia Spring 45 en de VW Up! 1.0. Al flirt ook de Hyundai i10 1.0 met de grens. Kom je volgende keer dus één van bovenstaande auto’s tegen in het verkeer, wees dan niet boos op de chauffeur, maar wel op de fabrikant om zulke trage modellen te produceren.