Sinds het uitrollen van ChatGPT en Dall-E is het hek van de dam: artificiële intelligentie is er nu ook voor de massa - ook al vrees je misschien voor een scenario uit The Terminator. AI zal de komende jaren ook zijn weg vinden naar de auto en grote veranderingen teweegbrengen. Op welke manier? Autoscout24 zocht het uit.
Kleinste stap: Persoonlijke assistent
Het meest voor de hand liggende gebruik van AI in de auto is op vlak van een persoonlijke assistent. Dat doet je computer en smartphone tenslotte ook al. Zo’n zes jaar geleden introduceerde Mercedes in de nieuwe generatie A-Klasse het MBUX-systeem dat uitgerust was met “Hey Mercedes”, dat mag je gerust zien als de eerste grote stap richting een AI-assistent in de auto.
Ondertussen heeft de tijd niet stilgestaan, en installeren verschillende constructeurs (van Volkswagen tot DS) een AI-assistent in de auto. Vaak gaat het dan zelfs over de integratie van ChatGPT. Wat je daar als chauffeur aan hebt? Bel je elke woensdagnamiddag vanuit de auto met je moeder, dan zal de auto op dat moment zelf voorstellen om even naar mammie te bellen. Of je er op attent maken dat je bloemen bent vergeten om de verjaardag van je wederhelft te vieren. Het kan je vel thuis maar redden.
Onder de radar: AI als leerling
Het is algemeen geweten dat nieuwe auto’s tjokvol zitten met radars en sensoren. Minder geweten is dat een hoop auto’s al die data laten verwerken door on-board AI. Daardoor leert de artificiële intelligentie bij hoe chauffeurs rijden in het verkeer en kan al die info gebundeld worden in een “superbrein”. Jep, klinkt eng.
Nog een stapje verder zijn leerlingauto’s die simpelweg autonoom rijden met AI achter het stuur. Dat is bijvoorbeeld al het geval bij Waymo in onder andere San Fransisco (VS). Moet het helemaal van de pot? Dan kan je in bovenstaande video zien dat AI er tegenwoordig al in slaagt om in tandem te driften zonder brokken te maken. Dat gaat wat geven op de afrit van je lokale autostrade…
Waze XXL
Met de komst van Waze staat de manier hoe we navigatie gebruiken eigenlijk al op z’n kop. Toch kan het met AI nog een serieuze stap verder. Want waar Waze ruwweg elke 5 minuten een pakketje data verstuurt, kan AI simpelweg in contact staan mét elke auto op de weg. Daardoor krijg je live informatie over verkeerslichten zodat je altijd door een groen licht kan rijden met het subtiel aanpassen van je snelheid en kan AI de ultieme route voor je berekenen als je met een EV onderweg bent en moet laden.
Daar stopt het gemak niet, want AI kan zelfs voor een groot deel CAR-TO-Car-communicatie overnemen en chauffeurs er zelfs op wijzen dat er binnen 2 bochten een ijskar aan de kant van de weg staat die nét twee klanten aan het bedienen is. Kortom: geen verrassingen meer in het verkeer.
Nuttig: Diepgaande gezondheidscheck
Er was een tijd dat een toerenteller een luxe-item was, nu zijn we nog steeds onder de indruk als een auto in staat is om je bandendruk exact te tonen. Dat zijn zaken waar AI een grote robotlach voor slaakt, want in de toekomst is het niet onrealistisch dat AI je auto tot in de kleinste puntjes kan monitoren.
Slijtage van de cilinders, kwaliteit van de aandrijfriem, hoeveel km’s je remblokken nog mee kunnen tot en met het kleinste ophangingspunt. AI kan al die info verwerken en zelfs aanbevelingen doen of - nog een stap verder - zelf contact opnemen met de garage.
Gevreesd: AI als verzekeraar
Weet je wie er ook staat te springen om het feit dat steeds meer sensoren en AI zijn weg vinden naar de auto? Je verzekeraar. Zo komt vanaf halfweg dit jaar al élke nieuwe auto met een zwarte doos aan boord die alle parameters van de voorbije X-aantal km opslaat. Ook je snelheid dus.
Verzekeraars willen maar al te graag live data over je rijgedrag ontvangen om zo premies op maat aan te bieden. Vergeet dus de km-verzekering, in de toekomst praten we misschien wel over “houd-je-aan-de-snelheid-en-krijg-korting-verzekering”.
De finale stap: Autonoom rijden
We haalden het hierboven al kort aan, maar dit is het eindstation voor AI in de wagen: een complete overname. Of anders gezegd, de zelfrijdende auto. De mensheid kan nog zoveel sensoren en radars op een auto plaatsen, het is enkel met de denkkracht van AI dat alle puzzelstukjes samen zullen vallen om zelfstandig een auto de baan op te sturen. Niet in het minst omdat - net zoals hierboven al aangegeven - AI-auto’s in staat zullen zijn om met elkaar te praten. Zonder dat, zijn verkeersongevallen nog steeds niet uitgesloten.
Voor het zo ver is, zullen er eerst nog tussenstappen plaatsvinden. Geloof het of niet, maar dit jaar nog rolt 'D' Ieteren in België een zelfrijdende deelauto uit… met een twist! Hoewel je zelf niet achter het stuur hoeft te zitten van de auto in kwestie, zal een fysieke bestuurder vanop afstand de auto besturen en ook een praatje met je slaan. De AI terug menselijk gemaakt dus.