De VRT liet in de aanloop naar het autosalon een vergelijkende test uitvoeren om te weten welke auto nu het minst uitstoot. Wat fijnstof betreft, scoort de nieuwe dieselmotor spectaculair. Met een gemeten fijnstof-uitstoot van 1.500 deeltjes per vierkante centimeter komt er uit de uitlaat van de moderne diesel minder fijnstof dan er gewoon in de lucht aanwezig is (4.000 deeltjes per vierkante centimeter). CNG (aardgas) scoort met 5.000 deeltjes ook nog bijzonder goed, de klassieke benzinemotor komt aan 15.000 deeltjes. Dat laatste is een complete ommekeer van voorheen, toen de diesel meer fijnstof uitstootte. Vermoedelijk kunnen de fabrikanten de fijnstofuitstoot van benzinemotoren dan ook nog een stuk naar beneden brengen. Elektrische en waterstofauto’s hebben geen uitlaat. Ook wat stikstofuitstoot (NoX) betreft, scoren alle klassieke verbrandingsmotoren intussen goed.
En nu? Opnieuw diesel kopen?
Volgens Maarten Messagie (Mobi-onderzoeksgroep VUB) zijn alle moderne auto’s inmiddels ‘proper’ te noemen. Wat ons in een interessante nieuwe situatie brengt. Eigenlijk wegen verbrandingsmotoren in deze uitstootcriteria nauwelijks zwaarder door dan een elektrische en waterstofauto’s, terwijl het prijsverschil nog steeds bijzonder groot is. Een andere conclusie: een hele fiscaliteit afstemmen op CO2-uitstoot is achterhaald. Voor een faire beoordeling moeten alle uitstootcriteria mee in de rekening worden genomen, net als het gewicht van de auto.
Dergelijke onderzoeken maken vooral duidelijk dat wat het klimaat betreft niet de auto het probleem is, maar wel het aantal auto’s. Waar je ook meteen de mobiliteitsproblematiek aan kan koppelen. Voor een beter milieu moet het aantal auto’s naar beneden, wat politiek betekent dat er alternatieven nodig zijn. Iemand recent nog iets gehoord van meer en beter openbaar vervoer? In elk geval, wie vandaag de dag opnieuw op pad trekt met een diesel, mag voor zichzelf stellen dat hij met een kleine luchtzuiveringsmachine rondrijdt.