Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Onze 7 favorieten van de Rudi Klein Collectie (die onder de hamer gaan)
Yves Wouters · 23/09/2024 · 5 min gelezen
De meest illustere verzameling van classic cars gaat binnenkort onder de hamer. Dit zijn onze favorieten van de “The Junkyard: Rudi Klein Collection”.
Dat verzamelingen weleens uit de hand kunnen lopen hoeven we je niet te vertellen. Dat was niet anders bij Rudi Klein, een klinkende naam in de wereld van de klassieke auto’s. Het gerucht deed namelijk de ronde dat de man sinds 1967 een hoop iconische en unieke klassiekers wist te verzamelen en ze een plaats gaf op zijn eerder bescheiden autokerkhof in Los Angeles. De geruchten bleken echter een flauw afkooksel van de realiteit. Want nu de man zijn verzameling van de hand doet via veilinghuis RM Sotheby’s, wordt pas duidelijk hoe exclusief zijn geheime autoverzameling was. Omdat de lijst zo omvangrijk is, sommen we hieronder onze 7 favorieten op!
Het is één van de heetste classic cars van het moment: de Mercedes 300 SL Gullwing. Dit exemplaar is één van de 29 exemplaren die ooit werden geleverd als “Alloy Gullwing”, met een aluminium koetswerk. Verder is het de enige die in het zwart werd geleverd af-fabriek.
Buiten een herspoten koetswerk is deze 300 SL nog compleet origineel. Straffer nog, het is bijna 50 jaar geleden dat deze Gullwing het terrein van verzamelaar Rudi Klein heeft verlaten. Waardoor dit de laatste niet gerestaureerde “Alloy Gullwing” ter wereld is. Geschatte prijs? 4 tot 5,5 miljoen euro.
1962 Porsche 356 B 1600 'Twin-Grille' Roadster by D'Ieteren
De Porsche 356 is op zichzelf al een aardig verzamelobject natuurlijk, maar zoals in de intro aangegeven zocht Klein decennialang naar de unieke exemplaren. Deze 356 B 1600 met koetswerk van D’Ieteren is er zo eentje.
In België staat D’Ieteren natuurlijk bekend als de importeur en verdeler van auto’s van de Volkswagen Group, maar niet iedereen weet dat het bedrijf zijn origine kende in de wereld van coachbuilding. Deze Porsche 356 kreeg een aangepast koetswerk door D’Ieteren en komt met de felbegeerde “Twin Grille”. Met een geschatte prijs van 315.000 tot 495.000 euro is dit niet eens zo’n duur exemplaar. Nu ja.
1985 Audi Treser Largo
Dat er ook “recentere” auto’s onder de hamer gaan tijdens de Rudi Klein-veiling bewijst deze Audi 100/200. Dit is echter geen reguliere Audi, maar wel eentje die aangepakt werd door Walter Treser, een Duitse ingenieur die - onder andere - zijn eigen tuningshuis had.
Deze Audi Treser Largo is om meerdere redenen uniek. Zo werd de wielbasis van de Audi 100/200 verlengd met maar liefst 30 cm en kreeg hij een unieke bodykit. Onderhuids zit dan weer een 250 pk sterke vijfcilinder. Voor amper 4.500 tot 9.000 euro is deze unieke Audi van jou, al betwijfelen we het dat je makkelijk reserveonderdelen gaat vinden…
1968 Lamborghini Miura P400 by Bertone
Er werden er amper 275 van gebouwd en Rudi Klein had er maar liefst 3 van in zijn collectie. Alledrie zijn ze in dezelfde staat, om maar te zeggen dat deze Lamborghini Miura P400 by Bertone meer dan een wasbeurt nodig heeft.
Hoe dan ook, door de zeldzaamheid zijn er zonder twijfel mensen te vinden die deze unieke Lambo willen restaureren. Niet in het minst omdat ook de originele V12 nog achterin ligt. De geschatte vraagprijs bedraagt 450.000 tot 650.000 euro.
1971 NSU ro80 2 Porte + 2 by Pininfarina
De meest eigenaardige in de verzameling moet wel deze ro80 2 Porte + 2 zijn van het Duitse NSU. Het was een conceptauto die in 1971 werd getoond tijdens het autosalon van Turijn en in 1972 passeerde tijdens de Brussels Motor Show.
De carrosserie is van Pininfarina, de wankelmotor is van NSU en wordt bediend via een semi-automaat met drie versnellingen. Hoewel minder illuster dan andere modellen uit de verzameling, is hij wel in uitstekende staat. Met een prijs tussen de 55.000 en 70.000 euro lijkt het bijna een koopje.
1964 Iso Grifo A3/L Spider Prototype by Bertone
Hoewel Ferrari en Maserati tot op de dag van vandaag klinkende namen zijn, is het eveneens Italiaanse Iso verbannen naar de catacomben van autoland. De Grifo was Iso’s antwoord op de GT modellen van de jaren 60 en deze Iso Grifo A3/L Spider is de enige cabrio die ooit werd gebouwd.
Designhuis Bertone nam het design op zich, maar de lijnen werden wel geschetst door een toen jonge Giorgetto Giugiaro. De cabrio diende als een verrassing voor het Iso-management destijds. Geloof ons, dit is een absolute “Unicorn” in autoland. Geschatte prijs? 650.000 tot 1 miljoen euro.
1935 Mercedes-Benz 500 K 'Caracciola' Special Coupe by Sindelfingen
We zijn de lijst gestart met een Mercedes en ook afronden doen we met eentje. Al gaat het in dit geval over een exemplaar uit het interbellum dat meer historie draagt dan zowat alle staten van de VS samen.
Deze lang verloren gewaande Mercedes 500K bleek gewoon in bezit van Rudi Klein en was eigendom van Rudolf Caracciola, de eerste niet Italiaan die de Mille Miglia won en een Duitser die in 1938 een snelheidsrecord neerzette van 432 km/u met de Mercedes W125 Rekordwagen. De historie, de zeldzaamheid en de staat maken dit potentieel de meest exclusieve classic car ter wereld. Een richtprijs is er dan ook niet.