Sinds jaar en dag neemt de X5 bij BMW de rol van luxe-SUV op zich, maar in 2018 vonden de Duitsers dat het nog groter kon. Omdat vooral de nieuwe markten in het Midden-Oosten en Azië zwichten voor de bling van grote SUV’s, en ook in Noord-Amerika zijn ze daar niet vies van. Drie jaar geleden verscheen de BMW X7 dus op de markt, als concurrent voor de Mercedes GLS, Bentley Bentayga, Range Rover, enzovoort.
Iconic Glow
De X7 is nu halverwege zijn carrière, en dus dringt een facelift zich op. Die is nu klaar, en omvat als meest opvallende kenmerk de gesplitste koplampen. Die zouden we volgens de geruchtenmolen ook op de volgende 7 Reeks zien opduiken, en bevatten de dagrijlichten en richtingaanwijzers bovenaan en de dim- en grootlichten onderaan. Standaard zijn de lichtblokken voorzien van adaptieve matrix-ledtechnologie. Het grote radiatorrooster krijgt op de nieuwe X7 M60i standaard de ‘Iconic Glow’-sfeerverlichting mee, die op de andere versies optioneel is. Achteraan krijgen de lichtblokken eveneens een nieuw ontwerp, dat weliswaar discreter is dan de voorkant. Een opgefrist M-sportpakket, nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgdesigns die oplopen tot maar liefst 23 duim maken het plaatje aan de buitenkant af.
Curved Display
Binnenin springt het hertekende dashboard meteen in het oog. Dat onderging een afslankkuur en ziet het ‘Curved Display’ uit de iX, i4 en 2 Active Tourer, de gebogen combinatie van digitaal instrumentenpaneel en vernieuwde infotainmentscherm. De keuzehendel voor de versnellingsbak op de middenconsole is nu een flink pak kleiner, terwijl de Comfort-zetels voor bestuurder en voorste passagier voortaan standaard zijn. De X7 is er trouwens nog steeds als zes- of zevenzitter. Buiten Europa voorziet BMW standaard een nieuwe diervriendelijke Sensafin-bekleding, maar bij ons gaan de Duitsers standaard voor merinoleder.
Alles milde hybride
Onder de motorkap introduceert BMW een nieuwe topversie, de X7 M60i. Die milde hybride vervangt de vorige M50i en haalt 530 pk en 750 Nm uit zijn 4,4 liter grote V8. De rest van het gamma bestaat uit de X7 xDrive 40i, met nieuwe milde hybride zes-in-lijn die in totaal 380 pk produceert, en de xDrive 40d aan dieselkant. Die milde hybride zes-in-lijn produceert op zijn beurt 352 pk. Vanaf augustus wordt de vernieuwde BMW X7 in de showroom verwacht.