De PSA-groep lijkt een manier gevonden te hebben om zijn CO2-uitstoot te beperken. Niet door verschillende elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen, maar door één aandrijflijn onder de motorkap – en in het geval van de batterij: de vloer – van bijna alle modellen te stoppen. Bij Opel zijn niet alleen de Corsa-e en Mokka-e elektrisch, maar ook de bestelwagens. En daar hoort nu ook de nieuwe Combo-e Life bij.
Copy-paste
Opel – en dus PSA – maakt maximaal gebruik van schaalvoordelen en hergebruikt de aandrijflijn van de elektrische Mokka en Corsa. Onder de motorkap van deze Combo-e Life huist dus een elektromotor van 100 kW (136 pk) en een batterij van 50 kWh. Dat geeft deze ludospace een rijbereik van 280 kilometer.
De boordlader kan standaard driefasig laden aan 11 kW, bijvoorbeeld aan een wallbox. Wie niet zoveel geduld heeft: de Combo-e Life kan snelladen tot 100 kW, waardoor je tot 80 procent kunt laden in een half uur.
Enorm
De overstap naar elektrisch wijzigt niets aan de laadmogelijkheden van deze Combo, of het nu om meubels of om kinderen gaat. De Opel is er dus nog steeds in twee lengtes (4,40 meter en 4,75 meter) en kan zelfs voorzien worden van zeven zitplaatsen. Een elektrische en betaalbare zevenzitter: dat zie je niet vaak.
Maar is hij effectief betaalbaar? Dat weten we nog niet, want Opel geeft nog geen prijzen vrij. Het is dus nog wachten op de komst van zijn tweelingbroers bij Peugeot, Citroën en Toyota om er een duidelijker beeld van te krijgen.