Met Kona, Tucson en Santa Fe heeft Hyundai enkele klinkende namen in SUV-land. Het kleinste broertje Bayon wist echter niet die impact te maken. Daar wil Hyundai nu verandering in brengen met een facelift. En dat heeft Hyundai slim gezien.
Van Kona naar Bajon
De nieuwe generatie Kona is namelijk een stukje “upmarket” gegaan. Waardoor het Zuid-Koreaanse merk weleens klanten kon verliezen. Die schuift het nu simpelweg door naar de opgefriste Bayon. Want geeft toe, knijp je ogen wat dicht en het zou zo de Kona kunnen zijn. Dat komt natuurlijk door de sportieve snuit met doorlopende led-lichten en horizontale grille. Maar ook de vier nieuwe lakkleuren en designs voor de 16- en 17-duims velgen doen een duit in het zakje.
Binnenin zijn de veranderingen eerder beperkt. Hyundai spreekt voortaan van een standaard 4,2 duim LCD-scherm voor de neus van de chauffeur, maar is dat anno 2024 iets om fier op te zijn? Nee, dan ga je misschien beter voor de optionele digitale instrumentencluster van 10.25 duim die zich lieflijk naast een even groot infotainmentsysteem nestelt. Ook nieuw: led sfeerverlichting. Hoezé.
Veilig baasje
Over motorische wijzigingen rept Hyundai met geen woord. Dus we gaan er vanuit dat de 1.2-liter atmosferische viercilinder van 84 pk en de 1-liter driecilinder turbobenzine van 100 pk ongewijzigd door het leven gaan.
Ietwat minder geweten is trouwens de rist veiligheidsnufjes die deze Bajon aan boord heeft. Van een rijstrookassistent, over “kruispunthulp” tot en met een waarschuwing als de auto voor jou aan een stoplicht vertrekt. En toch… schopt deze Bajon het maar tot 4 sterren in de Euro NCAP. Begrijpen wie begrijpen kan.