Haal terug adem, fan van structuur. Want de line-up van de Porsche Taycan is weer compleet. Na de facelift was namelijk de GTS uit het gamma verdwenen en die GTS was onder veel kanten een favoriete uitvoering. Naast de GTS introduceert Porsche ook de Taycan 4 Sedan.
Taycan GTS: Zevenhonderd pk, alsjeblieft!
Weet je nog toen Porsche de Taycan in 2019 lanceerde en de Turbo S een van de pot gerukte 761 pk opwekte uit zijn elektromotoren? Wel, anno 2024 wekt die nog een stuk meer vermogen op. Waardoor er een serieuze pk-sprong ontstond tussen de 4S van 544 pk en de Turbo S van 952 pk. Die leegte wordt nu opgevuld met de GTS. Eveneens vierwielaangedreven en voortaan 700 pk sterk. Al is dat maar de helft van het verhaal, want dankzij de “push-to-pass”-knop krijg je 10 seconden lang 795 pk ter beschikking. Nogmaals… in niet eens de topversie van een Duitse zakensedan!
Naast meer vermogen krijgt de GTS ook meer batterij. Dankzij de “Performance Battery Plus” krijg je een accu van 105 kWh waardoor je een meer dan sterke 628 km aan range uit de Taycan GTS kan puren. Bloedsnel en ook nog eens een riante range. Klinkt als een droom. Een droom die wel een vlotte 151.700 euro kost, zonder opties. Waardoor je misschien nog even verder moet lezen.
Taycan 4: Range en veiligheid
Vanaf de facelift introduceert Porsche namelijk een nieuwe variant voor de Taycan Sedan. Het gaat dan over de al bij de Taycan Sport Turismo gekende “4”. Zonder de S-suffix dus. Die 4 mag je zien als het instapmodel als je een Taycan met vierwielaandrijving wil. Zoals het een Porsche betaamt mag je die term “instap” met een korreltje zout nemen. Want de Taycan 4 weet nog steeds 408 pk (435 pk in launch control) naar de vier wielen te sturen.
Ook deze uitvoering kan je krijgen met de Performance Battery Plus van 105 kWh. Waardoor een range van maximaal 643 km mogelijk moet zijn. Met een prijs van 108.000 euro is ‘ie ook een serieuze duit goedkoper dan zo’n GTS. Stof tot nadenken voor de succesvolle zelfstandige…