Hoewel de Toyota GR Yaris op papier een boekhoudkundige nachtmerrie lijkt, is de van een rallywagen afgeleide hothatch een compleet succes voor het Japanse merk. De hardcore pretraket krijgt een update voor 2024.
Mitsubishi EVO en Subaru STI achterna
Er was vooraf veel te doen rond de upgrade van deze GR Yaris. Niet in het minst omdat Toyota gewag maakte van een automatische versnellingsbak (huiver!). Die komt er ook, naast de manuele zesbak. De DAT-automaat met 8 trappen zou een eigen brein krijgen zodat hij “schakelt als een racepiloot op circuit”. Juist ja.
De 1.6-liter driecilinder voorin blijft ook niet ongemoeid. Zo wordt de “kleppenkamer” en het uitlaatsysteem aangepast, wordt de inlaatdruk verhoogd, is er een nieuwe luchtsensor en lichtere zuigers. In Japan stijgt het vermogen daardoor naar een ronde 300 pk. In Europa wordt dat vermogen echter teruggeschroefd naar 280 pk. Bedankt, EU! Een optioneel “koelingspakket” brengt een extra radiator met een koelingspraysysteem (zoals bij de Mitsubishi EVO en Subaru WRX STI destijds) en een aangepast inlaatsysteem.
Vorm volgt…
De modeljaarupdate van de GR Yaris pakt meteen ook uit met een nieuw design. Uiterlijk komt dat vooral door de nieuwe mechanische componenten én door feedback van de klanten. Zo krijgt de bumper extra koelsleuven voor de extra radiatoren en wordt het derde remlicht achteraan verplaatst. Die hing voordien aan de spoiler waardoor het lastiger was om die te vervangen door een groter exemplaar. Toyota kent zijn klanten duidelijk!
Het is dan ook hallucinant wat Toyota met het interieur heeft gedaan. Dat was voordien al niet moeders mooiste maar gaat nu helemaal van het paadje. Zo krijgt de GR Yaris een uniek dashboard met een digitale display en infotainmentsysteem die in een aparte grijze console zitten. Mooi is het niet, praktisch waarschijnlijk wel.