Cupra profileert zich als een sportief merk, maar de Spaanse Seat-dochter houdt er een dubbele strategie op na. Want naast potente vier- en vijfcilinders en krachtige plug-inhybrides verkoopt Cupra ook modellen die het met de meer bescheiden benzineblokken uit de Volkswagen-groep stellen. Die strategie rendeert: de Formentor is bijvoorbeeld een schot in de roos voor Cupra.
150 of 190 pk
Klanten die de sportieve looks naar waarde weten schatten maar in deze dure benzinetijden ook aan hun portefeuille denken of die niet zozeer snel hoeven te gaan, kunnen nu ook voor een bescheidener aandrijflijn kiezen in de Cupra Leon. Daar maken namelijk ook de 1.5 TSI van 150 pk en de 2.0 TSI van 190 pk hun opwachting. Beide blokken zijn gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en vervoegen de plug-inhybride Cupra Leon van 204 en 245 pk, en de potente Leon met 2.0 TSI van 300 pk.
Recht in het vaarwater
Zit Cupra met die nieuwe basismotoren dan niet regelrecht in het vaarwater van moederhuis Seat en de klassieke Seat Leon? Wel: ja, maar daar schuit een strategie achter. De Spanjaarden halen immers meer marge op de verkoop van een (duurdere) Cupra Leon dan op die van een Seat Leon, en daardoor gaat momenteel alle aandacht naar het dochtermerk. In die mate zelfs dat het al een tijdje stil is rond toekomstige Seat-modellen, en er in de wandelgangen zelfs wordt gefluisterd dat het traditionele Spaanse merk zich op termijn op mobiliteitsoplossingen mag gaan toespitsen. De klassieke auto’s? Die zijn dan voor Cupra.