Pagani acht de tijd rijp voor een nieuwe R-versie. Net als de Zonda R van eind jaren 2000 is deze Huayra R een versie die de Italianen alleen op circuit willen zien. Volgens oprichter Horacio Pagani gaat het zelfs om “de meest vrije, meest extreme en meest prestatiegerichte Pagani ooit”. Dan ligt de lat natuurlijk hoog.
Gelukkig lossen de Italianen de verwachtingen in: de Huayra R krijgt centraal achterin de krachtigste atmosferische V12 die het merk ooit bouwde – of leende bij Mercedes-AMG. 850 pk, 750 Nm en een rode zone die begint bij 9.000 tpm, én een speciale uitlaatlijn om de V12 te laten brullen als een “F1-bolide van weleer”. Het vermogen wordt trouwens via een sequentiële zesbak naar de achterwielen gestuurd.
Composietmaterialen zorgen voor de nodige lichtheid en stevigheid van de monocoque, terwijl de Huayra R aan de strengste FIA-veiligheidsnormen beantwoordt. En ook de aerodynamica werd onder handen genomen: bij 320 km/u genereert de Huayra R maar liefst 1.000 kilogram aan neerwaartse druk. De aangepaste luchtgeleiding rond de auto zie je nog het best aan de luchthapper en de vin op het dak. Pagani bouwt 30 exemplaren van de Huayra R, en die kosten elk 2,6 miljoen euro zonder btw...