Parijzenaars zijn het beu dat het straatbeeld vervuild wordt door grote, zware auto’s die nodeloos veel plaats innemen. Het voorbije weekend (4 februari 2024) mochten inwoners van Parijs stemmen op een referendum om zware auto’s te benadelen. Kort gezegd stelt het referendum dat auto’s van meer dan 1.6 ton zwaarder “belast” zullen worden qua parkeergelden in de stad.
Drie keer duurder
Met 54,4 procent van de stemmen, werd het referendum goedgekeurd. Al moet gezegd dat amper 5,7% van de stemgerechtigden naar de stembus kwam. Concreet wil dat zeggen dat je binnenkort met je auto boven de 1.6 ton een forse 18 euro per uur parkeergeld zal betalen in het stadscentrum. Dat is drie keer meer dan wat je momenteel kwijt bent.
Ook wat verder parkeren brengt weinig voordeel in de portefeuille, want in de arrondissementen stijgt eveneens de prijs voor auto’s boven de 1.6 ton. Daar bedraagt het uurbedrag 12 euro. Auto’s onder de 1.6 ton blijven - voorlopig - aan het huidige tarief parkeren.
Scheet in een fles?
Of Parijs hiermee nu echt de SUV’s uit het straatbeeld kan halen is maar de vraag. Zo geldt de regel niet voor inwoners van Parijs en zijn elektrische auto’s tot 2 ton vrijgesteld. Met de nieuwe regel wil Parijs dus vooral toeristen weren uit de binnenstad. In de hoop dat ze het openbaar vervoer nemen. Als Parijzenaar mag je dus nog steeds je Dodge Ram zonder gêne in de binnenstad parkeren.
Anderzijds is er ook nog de vraag hoe het stadsbestuur deze regel gaat opvolgen. Want niet elke parkeerplaats in Parijs heeft een ingebouwde weegschaal natuurlijk. Hoogstwaarschijnlijk wordt dus gekeken naar de nummerplaat dat refereert naar het type van het voertuig en het daarbij horende rijklaar gewicht. Klinkt in theorie simpel, in de praktijk lijkt het ons nu al voor verwarrende situaties te zorgen. Ach, dan toch gewoon maar de metro nemen?