Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Parkeren in Parijs wordt hallucinant duur

Parijs heeft zijn parkeertarieven aangescherpt en wil met pestmaatregelen grote SUV’s weren. Daardoor kan enkele uren parkeren je wel 225 euro kosten!

Het zat er al langer aan te komen en Franse burgemeester Anne Hidalgo haalt nu haar slag thuis: grote en zware auto’s hebben geen plaats in de hoofdstad van Frankrijk. Door verschillende pestmaatregelen wil het bestuur nu auto’s van meer dan 1.6 ton (EV’s vanaf 2 ton) weren in het centrum van de stad.

Van Tiguan tot ID.3

Eén van de maatregelen is door parkeren hallucinant duur te maken voor voertuigen. Zo zullen afhankelijk van het gewicht andere tarieven gelden. Weegt een voertuig meer dan 1.6 ton (2 ton voor een EV), dan betaal je maar liefst 18 euro per uur. Dat getal loopt trouwens snel op, want wil je 6 uur parkeren? Dan moet je met zo maar even 225 euro over de boeg komen. Oef.

Parijs

Wie nu het idee heeft dat Parijs daarmee vooral eigenaars van een Dodge Ram gaat pesten is eraan voor de moeite. Een nieuwe modale gezinswagen à la Volkswagen Tiguan gaat afhankelijk van de motorisatie al over de 1.6 ton. Ook bij EV’s is het niet veel beter, want sommige uitvoeringen van de - toch wel compacte - Volkswagen ID.3 wegen meer dan 2 ton. Uit een eerder buurtonderzoek bleek dat 54,5 procent van de inwoners de maatregel steunt. Amper de meerderheid dus.

Inbreuk op privacy?

Dat meer dan de helft van de Parijzenaars achter de maatregel staat, mag je trouwens met een korrel zout nemen. Want nog geen 6% van de stemgerechtigden kwam opdagen. Daarenboven zijn inwoners (met bewonerskaarten) en gebruikers van privé-parkeergarages vrijgesteld van de tarieven. Het gaat dus enkel over bezoekers van de stad die parkeren in de straat en een parkeermeter gebruiken.

Parijs

Via videobusjes gaat Parijs kentekens scannen en vergelijken met de voertuiggegevens om zo de gewichtsklasse te bepalen. Benieuwd of dit geen inbreuk is op de privacywetgeving. Krijgt zonder twijfel nog een staartje…

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer