Een nieuwe Honda Civic? Dan kan je er prat op gaan dat de ingenieurs zich ook hebben gebogen over een Type R-derivaat! Althans, daar mogen we toch op hopen. Want met steeds strengere emissienormen is het maar de vraag hoe lang auto’s zoals dit in leven kunnen blijven. Geen vrees echter, want hier staat gewoon lekker de alweer zesde generatie van de Civic Type R. Petje naar achteren… en kijk even mee.
Terug naar het verleden
Eerlijk is eerlijk, de laatste jaren was Honda wat haar design-mojo kwijt. Extra pijnlijk gemaakt door de bijna karikaturaal gestileerde Type-R’s. Geloof het echter of niet maar Honda heeft tegenwoordig een fris designteam achter de schermen. Dat merk je meteen ook bij deze zesde generatie Civic Type-R. Want de nieuwe sportieveling uit Japan volgt voortaan het credo: functie boven vorm. Waardoor elke lijn, spoiler of sleuf functioneel moet zijn. Net zoals bij de eerste generatie Civic Type-R.
Diezelfde gedachtegang zien we in het interieur. Nu is het interieur van de nieuwe generatie Civic sowieso al een serieuze stap voorwaarts. De Type-R-behandeling beperkt zich tot de typerende rode sportstoelen, het rode Honda-logo op het stuur en die heerlijke metalen pook voor de manuele zesbak.
Raden naar paarden
Technisch blijft Honda opvallend geheimzinnig. Oké, we weten dat ook deze zesde generatie beroep zal doen op de indrukwekkende 2-liter viercilinder turbobenzine die we alwaar twee generaties kennen. Het vermogen? Daar hebben we echter het raden naar. Al doet een systeemvermogen van 330 pk en 420 Nm de ronde. Meer genoeg natuurlijk om de voorwielen en het sperdifferentieel onder druk te zetten.
Exacte cijfers geeft Honda dus nog niet, wel laten de Japanners weten dat de Civic Type-R FL5 een ronderecord wist te behalen voor voorwielaangedreven auto’s op het Japanse circuit Suzuka. Waardoor het duidelijk is dat Honda met de nieuwe generatie weer zinnens is om op records te jagen. Volkswagen Golf GTI, pomp je banden al maar op!