Peugeot is op dreef met zijn modelvernieuwing. Naast volledig nieuwe modellen zoals de 408 zijn de Fransen druk bezig met nieuwe aandrijflijnen en facelifts van populaire modellen. Zo kondigde Peugeot enkele maanden geleden een update aan voor zijn 508 en is nu de compacte 2008 aan de beurt. Inclusief de elektrische e-2008.
Leeuwenklauwen
De compacte SUV volgt dezelfde stijlrichting als de gefacelifte 508, en krijgt dus leeuwenklauwen in plaats van slagtanden voor de led-lichtsignatuur. Je herkent deze gefacelifte Peugeot 2008 trouwens niet alleen aan zijn drie verticale ledstroken, maar ook aan zijn breder radiatorrooster, dat de stijlrichting van de 408 en de vernieuwde 508 volgt, en dat afhankelijk van de uitvoering een iets andere afwerking krijgt. Ook de achterkant oogt iets anders, met een vernieuwde lichtsignatuur en de merknaam die voluit wordt gespeld. Tel daarbij nog nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgdesigns, waar ook hier de inspiratie van de nieuwe 408 komt, en het lijstje is compleet.
Tikje groter
Binnenin blijven de wijzigingen beperkter: daar krijgt het 10 duim grote digitale display van Peugeots karakteristieke i-Cockpit een nieuw ontwerp, en wordt het centrale touchscreen een tikje groter: het is nu standaard 10 duim groot. Het interieur krijgt de nieuwe Peugeot-logo's, iets andere sfeerverlichting en de manuele versies krijgen een nieuwe versnellingspook.
Ruimer rijbereik
Onderhuids introduceert Peugeot zijn vernieuwde elektrische aandrijflijn nu ook in de e-2008. Eerder vielen al andere modellen uit de Stellantis-groep die eer te beurt, en schakelde ook de compacte e-208 erop over. Het vermogen van de vernieuwde elektromotor stijgt van 100 kW (136 pk) naar 115 kW (156 pk), terwijl de batterijcapaciteit toeneemt van 50 naar 54 kWh. Dat levert ook een toename op in het WLTP-rijbereik: van 345 kilometer naar 406 kilometer. Opladen kan nog steeds standaard aan 7,4 kW en optioneel aan 11 kW, terwijl de snellader nog steeds 100 kW aankan.
Later mild hybrid
Het aanbod aan klassieke benzine- en dieselmotoren blijft gelukkig wel bewaard. De Peugeot 2008 beschikt dus over een 1.2 PureTech-driecilinder van 100 pk en 130 pk aan benzinekant en een 1.5 BlueHDi-viercilinder van 130 pk aan dieselkant. Later breiden de Fransen het motorgamma nog uit met een milde hybride, die ze ook al in de 3008 en 5008 aanbieden.