De Peugeot 3008 was er al als plug-inhybride, maar een milde hybride stond er tot nu toe nog niet op het programma. Daar komt nu verandering in, en Peugeot lepelt in één moeite door dezelfde aandrijflijn in de grotere 5008. Die milde hybride aandrijflijn komt dus onderaan het gamma postvatten, en vervangt daar de PureTech 130 EAT8. Later zal hij ook zijn weg vinden naar de 208, 2008, 308 en 408.
Herwerkt voor hybride
De aandrijflijn bestaat uit een herwerkte 1.2-driecilinder turbobenzine van 136 pk en 230 Nm, die wordt gekoppeld aan een zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Beide componenten werden specifiek voor het hybridegebruik aangepast. In de e-DCS6-versnellingsbak huist een elektromotor van 21 kW (28 pk) en 55 Nm, onder de voorzetel een kleine lithium-ionbatterij van 0,9 kWh.
Tot een liter minder
Concreet levert de elektromotor ondersteuning bij lage toeren en bij acceleraties, terwijl bij het afremmen de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld en de elektromotor de batterij bijlaadt. Peugeot zegt dat het gemiddelde WLTP-verbruik daarmee ongeveer met een liter daalt, en geeft voor de 3008 een CO2-uitstoot op van 126 g/km, voor de 5008 is dat 128 g/km.
Vooral lage snelheden
De Fransen zeggen dat je de werking van de milde hybride aandrijflijn vooral in stadsverkeer zult merken, en hopen dat je daar meer dan de helft van de tijd uitstootvrij zult rijden. Dat zal je kunnen zien aan een specifieke weergave op het digitale instrumentendisplay. Peugeot vertelt er wel bij dat dit uitstootvrij rijden wel vooral is bij het starten, manoeuvreren (bijvoorbeeld parkeren) en bij lage snelheden.