Hybrid4 is een naam die we al kennen. PSA gebruikte deze aanduiding al eerder om zijn hybride voertuigen aan te duiden, te weten de Peugeot 508 en de DS5. Die laatste viel toen nog gewoon onder Citroën. Maar een Hybrid4 van toen kan je niet meer vergelijken met een Hybrid4 van nu. Zo is er geen sprake meer van een diesel, en bovendien kan de elektrische component nu worden bijgeladen aan de stekker.
Drie motoren
Peugeot heeft bewust voor zijn bestseller – de 3008 – gekozen om de nieuwe plug-in hybride mechaniek voor te stellen. Die beschikt over drie motoren. Aan de basis vinden we een 1,6-liter turbobenzine met 200 pk. Daarnaast telt hij nog twee elektrische motoren ook: eentje op de vooras met 110 pk, de andere op de achteras met 112 pk. Dit geeft de Peugeot 3008 Hybrid4 dus voor het eerst vierwielaandrijving, en ook in totaal 300 pk. Hiermee is hij op slag de krachtigste in serie geproduceerde Peugeot ooit. 0 naar 100 km/u? Voorbij in 5,9 seconden.
29 gram
Krachtigste, maar ook de properste, op de volledig elektrische modellen na dan. Dankzij een batterijpack van 13,2 kWh kan hij een rijbereik volgens de meer realistische WLTP-test voorleggen van 59 kilometer. Op slag stelt Peugeot dat hij in de officiële verbruiksmeting (WLTP) een CO2-score van 29 gram/100 km voorlegt. Volgens Peugeot kan je hem in een uur en drie kwartier opnieuw volledig volladen aan een eenvoudige wallbox thuis.
De Hybrid4 is vanaf oktober te bestellen. De motor is alleen verkrijgbaar in combinatie met de duurste GT-afwerking. De Belgische prijzen zijn nog niet bekend, maar op de configurator op de Franse Peugeot-website staat wel al een startprijs van 53.800 euro vermeld. Peugeot belooft ook een toegankelijker versie van de 3008 Hybrid4 in de lente van 2020 met slechts één elektrische motor. Net als de 508, die ook deze versie krijgt, kijken we dan op ‘nauwelijks’ 225 pk en alleen voorwielaandrijving. Maar hij kost dan hopelijk wel 10.000 euro minder.