Peugeot biedt al enkele jaren plug-in hybride motoren aan in de meeste modellen in zijn gamma. Altijd gebaseerd op dezelfde combinatie, leveren de Peugeot PHEV's 180, 225 of zelfs 300 of 360 pk in versies met vierwielaandrijving. Maar dat was vroeger. Met de komst van de nieuwe 3008 en 5008 komt daar verandering in, ook voor 308 en 408!
Meer accu
Onder de motorkap van de 3008/5008 plug-in ligt een oplaadbare hybride met 195 pk. Deze wordt nu overgebracht naar de kleinere Peugeot 308 en 408. Deze laatste zijn nog steeds uitgerust met een 1,6-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor, maar het gecombineerde vermogen is nu 195 pk in plaats van 180 pk.
Dit is exact dezelfde motor als die van de 3008 en 5008 plug-in hybrides, en hetzelfde geldt voor de batterij. De capaciteit is verhoogd van 12,4 naar 17,2 kWh. Het resultaat is een actieradius tot 85 kilometer in elektrische modus, afhankelijk van de gekozen versie, of ongeveer 20 kilometer meer dan voorheen.
20 km extra range voor €500
Wat moet deze update kosten? Wel, het prijsverschil is alvast verwaarloosbaar. De nieuwe 308 Plug-in Hybrid 195 begint bij € 36.895, terwijl de SW stationwagonversie minstens € 37.895 kost. Voor het extra vermogen en bereik is dat slechts € 500 meer dan de oude versie.
We zullen de prijzen van de vernieuwde 408 PHEV moeten afwachten, maar ze zouden die van de 308 moeten volgen. Enkel de 508 lijkt uit de boot te vallen en krijgt waarschijnlijk deze nieuwe plug-inmotor niet onder de kap.