Peugeot blijft al enkele jaren vasthouden aan zijn nomenclatuur met het cijfer acht. De vervanger van de 308 behoudt dus zijn naam, maar de klauwen van de leeuw werden wel bijgevijld om de concurrentie aan te kunnen.
Familiaire tanden
Onopgemerkt rijdt deze nieuwe Peugeot 308 niet voorbij. Zoals bij recente Peugeots de gewoonte is, gebruikt hij een groot radiatorrooster met daarrond specifieke dagrijlichten die een lichtsignatuur krijgen in de vorm van slagtanden. De flanken werden herwerkt, de wielkasten verbreed, end e afgeronde kofferklep krijgt de obligate achterlichten met Peugeot-klauwsporen. Dat maakt deze nieuwe 308 veel dynamischer dan voordien. Hij is trouwens de eerste Peugeot die het nieuwe merklogo meekrijgt.
Binnenin zien we een mix tussen nieuwigheden en continuïteit, vergeleken met andere recente modellen van de Fransen. Nog steeds aanwezig: het kleine stuur en het hoge digitale instrumentenpaneel, dat Peugeot “i-Cockpit” noemt. Centraal op het dashboard bedient een scherm van 10 duim het recentste infotainmentsysteem van het merk, dat nu ook over stembediening beschikt. Die bedien je met “OK Peugeot”.
Evolutie
Onderhuids gebruikt de Fransman de meest recente evolutie van het moduleerbare EMP2-platform, dat de vorige 308 introduceerde. De nieuwkomer is wel 11 centimeter langer, waarvan 5,5 centimeter in de wielbasis zit, maar behoudt wel dezelfde eigenschappen. De basis laat ook plug-inhybride motoren toe.
Zo is er een aandrijflijn die een 1,6 liter grote benzinemotor met een elektromotor combineert, goed voor in totaal 225 pk. Er is ook een minder krachtige versie: die levert 180 pk, een elektrisch rijbereik van 60 kilometer (59 kilometer voor de versie met 225 pk) en heeft een batterij van 12,4 kWh. Voor de rest vind je in het vooronder van deze nieuwe 308 de bekende 1.2 PureTech-driecilinder (met 110 of 130 pk), en een viercilinder diesel van 130 pk.