De Franse constructeur Peugeot staat traditioneel sterk in het C-segment met de SUV 3008, de hatchback 308 en diens breakversie, de 308 SW. Daar voegen de Fransen vandaag een nieuw model aan toe, dat een iets ander cijfer krijgt om zijn aparte looks ook in de naamgeving te beklemtonen: 408.
Fastback
Die nieuwe Peugeot 408 staat op hetzelfde EMP2-platform als de 308 en 3008, en bij uitbreiding meerdere modellen van de Stellantis-groep. Hoewel hij op beeld wat van een crossover heeft, beklemtonen de Fransen dat de 408 dat niet is, en noemen ze de nieuwkomer een fastback. De dak- en gordellijn krijgen dus een ontwerp dat vrij uitzonderlijk is voor Peugeot, maar dat we bij stalgenoot Citroën in een iets gewijzigde vorm zien terugkomen in bijvoorbeeld de C4 en de C5 X.
Lager dan een 3008
De 408 wil het dus vooral van zijn design hebben, en dat springt absoluut in het oog. Zo pakt hij uit met een indrukwekkend front met koetswerkkleurige grille, het nieuwe Peugeot-logo, slanke matrix-ledkoplampen en traditionele slagtandvormige dagrijverlichting. In profiel kun je dan weer niet om het velgontwerp van de 20-duimers heen (17-duimsvelgen zijn standaard), en om de 2,79 meter lange wielbasis. Achteraan zie je dan weer een opvallende dakspoiler en kofferspoiler. In totaal meet deze Peugeot 408 trouwens 4,69 meter, de hoogte is 1,48 meter. Flink lager dan een Peugeot 3008 dus.
Ruimste Peugeot achteraan
Binnenin duikt dezelfde cockpit op als in de recente Peugeot 308. Een werkruimte met twee digitale schermen van 10 duim dus, en met het traditiegetrouw laaggeplaatste stuur. In totaal beschikt deze nieuwe Peugeot 408 over zes camera’s en negen radars, waardoor je van de bestuurderspost optimaal gebruik kunt maken van de meest recente rijhulp, waaronder nachtzicht en op termijn ondersteuning bij het wisselen van rijstrook. De lange wielbasis maakt van deze nieuwe 408 de ruimste Peugeot voor achterpassagiers. In de koffer kun je 536 liter aan bagage kwijt, met de rugleuning van de achterbank neer neemt dat cijfer toe tot 1.611 liter.
Later elektrisch
Geen diesels onder de motorkap van deze Peugeot 408, maar wel één benzinemotor: de bekende 1.2 PureTech-driecilinder van 130 pk, gekoppeld aan de EAT8-versnellingsbak. Manueel schakelen zit er in de 408 niet in. Het EMP2-platform leent zich prima tot elektrificatie, dus van bij zijn debuut pakt deze nieuwe 408 uit met twee plug-inhybrides: de Hybrid 180 en Hybrid 225, die allebei een 1.6 PureTech-benzinemotor als basis gebruiken en een batterij van 12,4 kWh gebruiken. Een elektrische Peugeot 408 volgt later.