Hoewel autoliefhebbers dromen van een Peugeot 508 GTi, is er weinig kans dat die - met de strengere econormen in Europa in acht genomen - ooit het levenslicht zal zien. Of toch niet op een manier hoe wij ‘m droomden (met dikkere motor). Nee, de 508 GTi komt er als sportieve plug-in en gaat door het leven als 508 PSE.
GTi out, PSE in
Het lijkt er namelijk op dat Peugeot haar mythische term GTi inwisselt voor PSE, een afkorting voor Peugeot Sport Engineered. Daarmee lijkt het Franse merk ook meteen duidelijk te maken dat de sportievelingen van morgen er net wat anders uit gaan zien. Want zonder elektrificatie is er geen business case meer.
De 508 PSE is het eerste product van dat nieuwe denken en kan je zien als een opgepompte 508 Hybrid. Zo krijgt de 508 PSE dezelfde 200 pk sterke 1.6-liter viercilinder turbobenzine voorin maar wordt die bijgestaan door een elektromotor op elke as. Goed voor een systeemvermogen van 360 pk en 520 Nm koppel. De accu van 11.5 kWh, die blijft behouden. Waardoor een elektrische range van zo’n 42 kilometer mogelijk moet zijn, gekoppeld aan een lage CO2-uitstoot voor de zakelijke rijder.
5.2 seconden
Naast een extra elektromotor op de achteras boog Peugeot Sport zich ook over de ophanging. Die werd net wat strakker getrokken en profiteert van instelbare dempers en groter remgerief. Via verschillende rijmodi kan je die dan gaan aansturen. In de braafste EV-modus wordt enkel de voortrein aangesproken, in de sportmodus sprint deze sportieveling in 5.2 tellen naar de honderd. Meer dan acceptabel.
Om de lancering van PSE extra in de spotlight te zetten wordt de 508 PSE uitgedost met opvallend kenmerken, ongeacht of je nu voor de Berline of Break gaat. Gifgroene accenten moeten ons de rode GTi-accenten doen vergeten. Aangepaste bumpers met opvallende vleugels moeten ook duidelijk maken dat dit geen gewone Peugeot is. Begin volgend jaar rolt deze 508 PSE richting de dealers.