De autowereld is een elektrische break rijker. Na de MG5 introduceert Peugeot namelijk de elektrische versie van zijn e-308 SW. Ook de vijfdeursversie van de 308 ondergaat dezelfde e-behandeling. Een echt grote verrassing is dat niet: het EMP2-platform waar de Peugeot 308 op staat, leent zich prima tot elektrificatie. Getuige daarvan de twee stekkerhybrides die de Franse C-segmenter in zijn gamma telt.
Kleine batterij, groot rijbereik?
Wel verrassend is de technologie die Peugeot in zijn elektrische 308 stopt. In de eerste plaats is de elektromotor nieuw: die is goed voor 115 kW (156 pk) en 260 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een batterij van 54 kWh, waarvan 51 kWh netto bruikbaar is. Opvallend hier is dat de samenstelling van de batterij nieuw is, en dat de combinatie tussen elektromotor en batterij wordt gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.
Tel daarbij de aerodynamische aanpassingen aan de voor- en onderkant en de aangepaste velgen en banden, en Peugeot hoopt dat de e-308 en e-308 SW een gemiddeld verbruik halen van 12,7 kWh/100 km. Ondanks de relatief beperkte batterijcapaciteit moet dat volgens de WLTP-cyclus een rijbereik opleveren van meer dan 400 kilometer. Is de batterij leeg, dan laad je standaard op aan 11 kW en aan een snellader aan 100 kW.
Radiatorrooster en uitlaatpijpen
Visueel zijn er geen opmerkelijke verschillen met de gewone Peugeot 308 met verbrandingsmotor. Zo beschikken de e-308 en e-308 SW nog over een klassiek radiatorrooster en uitlaatpijpen. De elektrische C-segmenters worden verkocht in de uitvoeringen Allure en GT en komen in 2023 op de markt.