Niet de Duitsers, maar wel de Fransen lijken het voortouw te hebben genomen van de Europese EV-olutie. Met toppers zoals de Renault 5 E-Tech, Citroën ëC3 en Peugeot e-3008. Deze Peugeot e-408 wil de homerun verder zetten.
Technische upgrade
We moeten er dan ook niet flauw over doen, deze Peugeot e-408 doet een Tesla Model 3 er uit zien als een lauwe lasagne terwijl ook een Polestar 2 op z’n tellen moet letten. Nieuw is het design van de 408 natuurlijk niet, want hij debuteerde al een tijd terug als “sedanbroertje” van de 308 met benzinemotoren onder de kap. Nu is het echter tijd voor de elektrische e-408. Daarmee lijkt Peugeot geen risico’s te nemen.
Want hoewel 408 zijn basis deelt met de 308, krijgt de e-408 andere techniek onder de kap dan de e-308. Wat we daar mee bedoelen? Om te beginnen krijgt de e-408 een 210 pk (345 Nm) sterke elektromotor op de vooras, flink meer dan de 156 stuks die je krijgt in de e-308. Ook de accu is niet 51 kWh (netto) maar wel 58,2 kWh groot en kan aan 120 kW DC in plaats van 100 kW DC laden. Samen met het meer gestroomlijnde koetswerk kijk je daardoor naar een WLTP-range van 453 km.
Frans alternatief
Tegenover de reguliere 408 krijgt de e-408 uiteraard de obligatoire “e”-logo’s rondom en nog een detail dat broeder e-308 niet heeft: schakelpeddels achter het stuur. Die zijn er niet om te schakelen - een EV heeft geen versnellingen -, maar wel om de remgeneratie aan te passen in drie standen.
De e-408 is zonder twijfel een doorontwikkeling van de basis gelegd door de e-308, waardoor iets ons zegt dat je binnenkort ook de technische updates op die e-308 kan krijgen. Tot dat moment blijft deze e-408 wel een interessant alternatief voor de Zweedse Polestar 2 of Tesla Model 3 in hun basisversies.