In 2017 kreeg de huidige generatie 308 al een serieuze facelift, waardoor Peugeot nu eerder een subtiele update doorvoert. Die maakt gewag van nieuwe kleuren, nieuwe velgdesigns en nieuwe technologie.
Let there be displays!
Al is “nieuwe technologie” misschien wat overdreven. Peugeot rust de 308 namelijk uit met het i-cockpit-systeem dat debuteerde op de nieuwe 208 en 2008. Waardoor grote broer terug in tred loopt met zijn kleinere familieleden.
Dat 10-duims scherm achter het stuur is een waar festijn voor de moderne medemens. Met ‘tig weergavemodi, personalisering en kleurtjes. Klinkt als een warboel maar geloof ons, er is een perfecte setting voor iedereen. En dat durft al wel eens niet het geval zijn bij de concurrentie. In één adem laat Peugeot ook nog weten dat het centrale infotainmentscherm voortaan afgewerkt is met hoogglans.
Vertigo in, GT out
Aan de buitenzijde blijft de upgrade opvallend bescheiden. Er is een nieuwe kleur - Vertigo Blue - en twee nieuwe velgdesigns. Om de boel toch wat te onderscheiden kan je voortaan ook voor een “Black pack” opteren. Dat pakket spuit grille, logo in de grille, dakrails (op de SW) en plastic rond de mistlichten in het zwart. Waardoor de 308 een sinistere blik moet krijgen.
Onder de kap geen nieuwigheden, wel een versimpeling. Zo is de GT-versie met de 225 pk sterke 1.6 turbobenzine dan wel 180 pk sterke 2-liter turbodiesel uit de lijst verdwenen. De GTi met zijn 263 pk sterke 1.6 blijft wel in de catalogus staan. Doen ook nog mee: de 1.2 driecilinder turbobenzine met 110 of 130 pk en de 1.5 viercilinder turbodiesel met 100 dan wel 130 pk.
Met zeven jaar op de klok begint de 308 een kranig oudje te worden maar geloof ons, dit is nog steeds één van de beste hatchbacks in het segment.