Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Pininfarina Battista: “Alleen elektrisch is 1.900 pk mogelijk”

Tijdens Zoute Grand Prix kregen we een gidsbeurt rond de Pininfarina Battista, aangeboden door chief brand officer Dan Connell. “Alleen elektrisch konden we 1.900 pk aanbieden.”

Sinds het Italiaanse designhuis Pininfarina door de Indische constructeur Mahindra is overgenomen, is een ambitieus toekomstplan in werking getreden. De banden met Ferrari zijn doorgeknipt, Pininfarina komt nu als eigen merk met een supercar naar voor die in Maranello de angst om het hart moet doen slaan.

FGRX4388

‘Begrensd’ op 350 km/u

Pininfarina Automobili mikt voor deze eerste Battista op een volledig elektrische aandrijflijn. “Die halen we bij het Kroatische Rimac.” De Battista maakt gebruik van een lithium-ion batterijpack met een capaciteit van 120 kWh dat achter de stoelen is ingebouwd voor de best mogelijke gewichtsverdeling. “Alleen een elektrische aandrijflijn stelt ons in staat de prestaties te bereiken die we voor ogen hebben. De Battista zal 1.900 pk en 2.300 Nm voorleggen, via vier aangedreven wielen. “Met een verbrandingsmotor lukt dit niet. We zouden naar 400 km/u kunnen mikken, maar hij zal begrensd worden rond 350 km/u. In minder dan 2 seconden haalt hij 100 km/u. Het rijbereik ligt op 450 kilometer. Niet wanneer je de hele tijd volgas rijdt natuurlijk, maar we bieden vijf rijinstellingen aan die het beste van alle werelden combineren.”

Battista-Interior

2 miljoen euro

“De Battista is geheel volgens de principes van Pininfarina getekend, tijdloze schoonheid staat voorop”, legt Connell uit. We treffen een best luxueus uitgevoerd interieur aan, waar carbon mooi samenleeft met luxueus leder. Drie digitale schermen vormen de tellerpartij. De Pininfarina Battista wordt zo exclusief als je denkt: hij moet 2 miljoen euro kosten, en Pininfarina wil er in totaal 150 produceren. Vijftig voor Europa, vijftig voor de States en vijftig voor de rest van de wereld. De productie start in 2020 in Italië. “We hebben al goed 400 aanvragen van geïnteresseerde kopers.”

“Elke 18 maanden een nieuw model”

Na de Battista komen nog Pininfarina-modellen. “We willen elke 18 maanden met een nieuw model komen”, zegt Connell nog. “Die zal steeds exclusief zijn. De volgende wordt iets luxueuzer en moet je meer op niveau van een Rolls-Royce of een Lamborghini zoeken. Het wordt geen SUV.”

Pininfarina-Battista-3

Pininfarina wil zich in de markt zetten als een nieuwe referentie op het vlak van elektrisch rijden. “Er is een nieuwe situatie in de markt ontstaan, die nieuwe mogelijkheden creëert. We hebben nu samen met Bosch een platform ontwikkeld. De Battista is daarom meer dan zomaar een hypercar, we willen er ook ons kunnen mee aantonen voor andere partijen die interesse zouden kunnen hebben in onze technologie.”

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer