Het is een gewoonte bij Volvo, en ook bij het elektrische dochtermerk Polestar: van elk nieuw model worden eerst de krachtigste varianten voorgesteld, de minder krachtige – en vaak betaalbaardere – versies volgen later. Zo ook bij de Polestar 2. De elektrische berline kwam vorig jaar op de markt met een batterijpakket van 78 kWh en twee elektromotoren die samen goed zijn voor 408 pk. Maar de prijs van de nochtans royaal uitgeruste lanceringsmodellen lag met 59.800 euro aan de hoge kant.
Daar brengen de Zweden nu verandering in. Polestar heeft inspiratie gezocht en gevonden bij Tesla, en breidt zijn gamma nu naar onderen uit: met minder krachtige varianten met één in plaats van twee elektromotoren en met een kleiner batterijpakket. De dual motor-versie van 78 kWh en 408 pk (450 tot 480 kilometer rijbereik) krijgt het gezelschap van een single motor-versie met dezelfde batterij en één elektromotor. Die zit op de voorwielen en produceert 231 pk (515 tot 540 kilometer rijbereik). De nieuwe instapversie van de Polestar 2 wordt een versie met batterij van 64 kWh en één elektromotor van 224 pk (420 tot 440 kilometer rijbereik).
Lagere prijzen, meer opties
Dat levert ook nieuwe catalogusprijzen op. De vanafprijs is nu gezakt naar 45.900 euro voor de “Standard Range Single Motor”, dus met batterij van 64 kWh. De “Long Range Single Motor” betaal je 49.900 euro, de “Long Range Dual Motor” kost nu nog 53.900 euro. Let wel op: om de prijs te drukken heeft Polestar twee optiepakketten gemaakt van zaken die op de lanceringsmodellen nog standaard waren. Zo is er het Plus Pack (glazen dak, zetel- en stuurverwarming, Harman Kardon-geluidsinstallatie en warmtepomp) voor 4.500 euro, en het Pilot Pack (met pixel-ledkoplampen en uitgebreide rij- en parkeerhulp) voor 3.500 euro. Het Performance Pack (met Brembo-remmen, verstelbare Öhlins-schokdempers en gouden accenten) blijft alleen voorbehouden voor de Long Range Dual Motor.