De Belg koopt meer dan ooit zijn auto op de tweedehandsmarkt. Waardoor er jaarlijks meer tweedehandswagens (opnieuw) worden ingeschreven dan dat er nieuwe auto’s worden ingeschreven. Ga je er dan ook nog van uit dat de nieuwe markt vooral gestuwd wordt door leasing, dan kan je gerust zeggen dat de tweedehandsmarkt het meest eerlijke beeld schetst van wat de Belg particulier koopt. Hoewel 2024 nog niet uitgezongen is, hebben we bij Autoscout24 toch al een duidelijke indicatie naar de meest populaire merken en modellen van 2024 op de tweedehandsmarkt!
Koning Volkswagen
BMW mag dan wel het kroontje over hebben genomen op de markt van nieuw ingeschreven auto’s, tweedehands blijft Volkswagen heer en meester. In de eerste drie kwartalen van 2024 werden er 61.338 tweedehands VW’s opnieuw ingeschreven in België. Daarmee laat het Duitse merk de andere Duitse merken BMW (48.911 ex.) en Mercedes (37.317 ex.) vlot achter zich. Sterker nog, in de top vijf (bestaande uit VW, BMW, Mercedes, Opel en Peugeot) is Volkswagen de sterkste stijger met momenteel een groei van 4,3% tegenover vorig jaar.
Brand | Registration | Progression 2023-2024 |
---|---|---|
VW | 61 338 | 4,3 % |
BMW | 48 911 | 0,0 % |
Mercedes | 37 317 | 2,1 % |
Opel | 36 115 | -0,2 % |
Peugeot | 34 591 | 2,8 % |
Trekken we de data open naar de twintig meest populaire merken op de tweedehandsmarkt, dan komen we enkele procentuele sterke stijgers tegen. Met stip op 1 staat dan Dacia, dat tegenover vorig jaar een stijging kent van 15% qua inschrijvingen op de tweedehandsmarkt (Q1-Q3). Toyota volgt op de voet met een stijging van 14,8%, terwijl ook Nissan en Porsche het goed doen met een stijging van 12,2%. Kia mag zich tenslotte ook op de borst kloppen, met een stijging van 10%. Analyseren we de cijfers, dan is het niet ondenkbaar dat Dacia zich volgend jaar de top 5 weet binnen te wurmen van de meest populaire merken op de tweedehandsmarkt.
1 op de 3
Het meest populaire tweedehandsmerk in België is Volkswagen, maar levert VW ook het meest populaire model? Euhm, ja. Al is daar een goede reden voor, want met maar liefst 8 generaties en 50 jaar op de teller zijn er simpelweg enorm veel Golfjes op de tweedehandsmarkt. Het verbaast dan ook niet dat de Golf de meest heringeschreven tweedehandswagen is in België met 21.203 exemplaren. Om je een idee te geven, daardoor is meer dan 1 op de 3 opnieuw ingeschreven VW’s een Golf!
Brand | Model | Registration | Progression 2023-2024 |
---|---|---|---|
VW | Golf | 21 203 | 0,8 % |
VW | Polo | 15 129 | 2,1 % |
Opel | Corsa | 13 676 | -1,7 % |
BMW | Serie 3 | 11 426 | -4,8 % |
BMW | Serie 1 | 10 716 | 3,6% |
Ook het zilver mag VW rond zijn nek hangen met de Polo. Het brons gaat dan naar de Opel Corsa, waarna BMW stek 4 en 5 vervolledigt met de BMW 3 Reeks en 1 Reeks. Vooral de groei van de 1 Reeks is interessant. Want zet de kleinste BMW volgend jaar zijn groeispurt verder, dan wipt hij waarschijnlijk over de 3 Reeks als meest populaire BMW op de tweedehandsmarkt in 2025.
Fiat haalt in
Hoewel niet in de top 5, zijn er nog andere auto’s aan een stevige opmars bezig op de tweedehandsmarkt. Daarbij valt op dat het vooral over compacte stadswagens gaat. Niet onlogisch, want A- en B-segment hatchbacks zijn door het gros van de merken vervangen door grotere (en duurdere) crossovers. De klant moet dus op de tweedehandsmarkt zijn gading vinden.
Niet onverwachts noteert de Fiat 500 een enorm sterke stijging met een groei van 14,7% aan inschrijvingen in de eerste drie kwartalen van dit jaar tegenover 2023. Waarom? Simpel, dit jaar ging de versie op benzine uit productie en ook de band voor de elektrische 500 is stilgelegd wegens teleurstellende cijfers. Andere sterke stijgers op de tweedehandsmarkt zijn de Peugeot 208 (+12,6%) en Citroën C3 (+10%). Hoewel 2024 nog 3 maanden kent, gaat er naar verwachting niet veel meer veranderen, maar het finale resultaat voor 2024 lees uiteraard in januari 2025 op Autoscout24!