Wie het leven liever vanonder een helm ziet, zal zijn hart kunnen ophalen achter het stuur van de 718 GT4 Cayman en Spyder die Porsche sinds enkele maanden in zijn gamma heeft. Beide beschikken over een machtige 4-liter flat-six, nog eens goed ouderwets atmosferisch ademend. Met manuele versnellingsbak en 420 turbo is hij de idealer partner voor een circuitdag. In de opties kan je zelfs een door de FIA gehomologeerde rolkooi en brandblusser toevoegen. Maar anderen vinden dit misschien wat te extreem, terwijl ze toch wel zin hebben in zo’n 718 voor de puristen.
GTS
Bij Porsche staat de GTS-badge steeds voor meer direct voelbare sensaties, betere prestaties, scherpere afstellingen, maar geen extreem harde ophanging bijvoorbeeld. Dat was al de filosofie achter de vorige Porsche 718 GTS, maar vandaag krijgt die een nog betere invulling. Want in plaats van een turbomotor de voorkeur te geven, kiest Porsche toch voor diezelfde zescilinder boxermotor uit de GT4. Die wordt hier wel teruggebracht naar 400 pk, maar de manuele zesbak blijft net als het mechanische sperdifferentieel. Het chassis ligt 2 centimeter lager in vergelijking met een gewone Porsche 718. De GT4 ligt 3 centimeter lager. Dat geeft iets meer speling, wat het comfort ten goede komt. En kijk: Porsche voorziet wel in de mogelijkheid om met de optionele gestuurde ophanging de auto nog een centimeter lager te brengen.
Beter uitgerust én goedkoper
De extreme filosofie van de GT4 bevat ook een uitgebreide dieetkuur, waardoor je bijvoorbeeld het multimediasysteem bewust op de optielijst terugvindt. Dit doet de reeds gepeperde basisrekening van 100.000 euro nog meer ontploffen. De GTS houdt er een andere filosofie op na. Zo krijgt hij standaard al een multimediasysteem, en ook het Sport Chrono pack en… echte handgrepen. Bovendien heeft hij een lagere basisprijs: 85.256 euro voor de Cayman en 87.313 euro voor de Boxster. Die 20 pk minder heeft overigens maar een beperkte impact op de prestaties. Zo is hij in de sprint naar 100 km/u slechts ééntiende van een seconde trager (4,5 seconden). Zijn top is 11 km/u lager (293 km/u). Dus: bent u echt wel zo’n circuitliefhebber?