Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche 718 Spyder & Cayman GT4: Er is nog plaats voor pure Porsches

In een wereld waar de uitstootnormen turbomotoren quasi verplicht gemaakt hebben, toont Porsche nog een keer hoe het ‘old fashioned’ kan, met de atmosferische GT4-versies van de 718.

Sinds de vorige keer dat we in de Cayman en de Spyder (de ‘light-versie’ van de GT4) met de GT4 te maken, is er veel veranderd met de basismodellen van Porsche. In de naamgeving kwam er 718 bij, en ze ruilden hun zescilinder boxermotoren voor viercilinder boxermotoren. Gelukkig wisten die laatste te overtuigen. Maar we vroegen ons af hoe Porsche zich met de viercilinder uit de slag zou trekken voor een heel sportieve variant. Het antwoord stemt ons blij: Porsche houdt het bij een zescilinder.

Porsche-718 Spyder-2020-1280-02

Flat 6, no turbo

Porsche kiest voor een flat 6 voor de nieuwe Cayman en Spyder GT4. Voor het eerst delen beide 718-varianten dus exact dezelfde motor: de 4-liter zescilinder die we in de meeste nieuwe 911’s terugvinden, maar dan zonder turbo. Alle echte liefhebbers zullen het beamen: al evolueerden de turbomotoren nog zo snel, aan de sensaties van de opbouw van een atmosferische motor kunnen ze nog lang niet tippen.

Porsche-718 Cayman GT4-2020-1280-04

Steekkaart: 420 pk (35 pk meer dan de ouder GT4, 45 pk meer dan de oude Spyder had) en 420 Nm tussen 5.000 en 6.800 opm. Dat is een brede gebruiksband voor atmosferische motor. Er is alleen een handbak en beide zijn goed voor een 0 naar 100 km/u in 4,4 sec. De Cayman GT4 haalt 304 km/u, de Spyder 301 km/u.

Porsche-718 Spyder-2020-1280-06

Voor circuit

Beide modellen kregen natuurlijk aanpassingen aan het chassis en een verbeterde aerodynamica. Door de kortere vering ligt hij 3 centimeter dichter tegen het asfalt. De ophanging is voorzien op circuitgebruik. Daarom beschikt hij ook over performante banden en een mechanisch sperdifferentieel. Het ESP is in twee stappen uitschakelbaar en de remmen zijn versterkt (carbon-keramische schijven in optie). Porsche biedt ook een Clubsport-pack aan, met rolkooi in staal, aparte brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder.

Porsche-718 Cayman GT4-2020-1280-09

De gewijzigde aerodynamica brengt 50 procent meer neerwaartse druk op de GT4. De Spyder is de eerste van de Boxster-familie die over echte neerwaartse druk op de achtertrein beschikt dankzij een echt werkende diffusor.

Porsche-718 Spyder-2020-1280-09

Porsche heeft dus duidelijk de pure sportwagen een plaats gegeven in zijn basismodel… maar daar staat een prijs tegenover: 96.170 euro voor de 718 Spyder en 99.074 euro voor de 718 Cayman GT4. Bestellen kan nu al.

Porsche-718 Spyder-2020-1280-0a

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer