Sinds de vorige keer dat we in de Cayman en de Spyder (de ‘light-versie’ van de GT4) met de GT4 te maken, is er veel veranderd met de basismodellen van Porsche. In de naamgeving kwam er 718 bij, en ze ruilden hun zescilinder boxermotoren voor viercilinder boxermotoren. Gelukkig wisten die laatste te overtuigen. Maar we vroegen ons af hoe Porsche zich met de viercilinder uit de slag zou trekken voor een heel sportieve variant. Het antwoord stemt ons blij: Porsche houdt het bij een zescilinder.
Flat 6, no turbo
Porsche kiest voor een flat 6 voor de nieuwe Cayman en Spyder GT4. Voor het eerst delen beide 718-varianten dus exact dezelfde motor: de 4-liter zescilinder die we in de meeste nieuwe 911’s terugvinden, maar dan zonder turbo. Alle echte liefhebbers zullen het beamen: al evolueerden de turbomotoren nog zo snel, aan de sensaties van de opbouw van een atmosferische motor kunnen ze nog lang niet tippen.
Steekkaart: 420 pk (35 pk meer dan de ouder GT4, 45 pk meer dan de oude Spyder had) en 420 Nm tussen 5.000 en 6.800 opm. Dat is een brede gebruiksband voor atmosferische motor. Er is alleen een handbak en beide zijn goed voor een 0 naar 100 km/u in 4,4 sec. De Cayman GT4 haalt 304 km/u, de Spyder 301 km/u.
Voor circuit
Beide modellen kregen natuurlijk aanpassingen aan het chassis en een verbeterde aerodynamica. Door de kortere vering ligt hij 3 centimeter dichter tegen het asfalt. De ophanging is voorzien op circuitgebruik. Daarom beschikt hij ook over performante banden en een mechanisch sperdifferentieel. Het ESP is in twee stappen uitschakelbaar en de remmen zijn versterkt (carbon-keramische schijven in optie). Porsche biedt ook een Clubsport-pack aan, met rolkooi in staal, aparte brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder.
De gewijzigde aerodynamica brengt 50 procent meer neerwaartse druk op de GT4. De Spyder is de eerste van de Boxster-familie die over echte neerwaartse druk op de achtertrein beschikt dankzij een echt werkende diffusor.
Porsche heeft dus duidelijk de pure sportwagen een plaats gegeven in zijn basismodel… maar daar staat een prijs tegenover: 96.170 euro voor de 718 Spyder en 99.074 euro voor de 718 Cayman GT4. Bestellen kan nu al.