Porsche heeft het tweede model voorgesteld in zijn Heritage Design-reeks. In 2020 was dat de 911 Targa 4S Heritage Design Edition, nu is het de beurt aan de 911 Sport Classic. Deze nieuwkomer volgt tegelijk de 911 Sport Classic op basis van de 997-generatie op, die alweer dateert uit 2009. Met de Heritage Design-reeks wil Porsche in totaal vier hyperexclusieve 911-modellen op de markt brengen, die niet alleen het roemrijke merkverleden maar ook de Exclusive Manufaktur-afdeling in de verf moet zetten. De exclusieve personalisatieafdeling, zeg maar.
Ducktail
Net als de Sport Classic uit 2009 grijpt ook deze nieuwe 911 Sport Classic terug naar de allereerste 911-generatie uit 1964 en de beruchte 911 Carrera RS 2.7 uit 1973. De Sport Grey Metallic-koetswerkkleur verwijst zelfs naar het grijs van de eerste Porsche 356-modellen. Maar de grootste knipoog naar het verleden bevindt zich helemaal achteraan: de karakteristieke ducktail-spoiler knipoogt naar de Carrera RS 2.7. Ook het velgdesign en het gewelfde double bubble-dak met uitsparingen voor helmen zijn verwijzingen naar vroeger.
Krachtigste manuele versie ooit
Helemaal achterin installeert Porsche een 3,7 liter grote zescilinder boxer met twee turbo’s. Die is in totaal 550 pk sterk en stuurt dat vermogen uitsluitend naar de achterwielen. Via een manuele zevenbak bovendien, waardoor deze 911 Sport Classic de krachtigste manueel schakelende 911 ooit wordt. Het bredere koetswerk is dus identiek aan dat van de 911 Turbo, maar stelt het zonder koelsleuven op de achterste wielkasten. De ophanging komt van de 911 Turbo en GTS, en combineert adaptieve dempers met een 10 millimeter lagere rijhoogte.
Exclusief prijskaartje
Dat daar een fiks prijskaartje tegenover staat, is nogal wiedes. Porsche vraagt in ons land 297.308,91 euro voor deze 911 Sport Classic. Maar daar krijg je dan wel een van de wereldwijd amper 1.250 exemplaren voor in ruil, en een van de al minstens even exclusieve Heritage Design-chronografen.