Had je in 2004 net zoals ons een slaapkamermuur (en we hopen van wel), dan hing daar zonder twijfel een poster van de Porsche Carrera GT aan. Het was een supercar die deed dromen, dankzij zijn looks, dankzij de V10 achterin… maar ook dankzij de snelheid waarmee hij over de Nürburgring jakkerde. Vergeet echter de rondetijd van 7:28 uit 2004, neergezet door rallyelegende Walter Röhrl, want de Carrera GT is voortaan een stuk sneller!
Bedankt, Michelin!
Hoe dat kan? Simpel! Porsche blijft de Carrera GT ondersteunen met updates en recalls. Sinds oktober van dit jaar kunnen klanten specifiek voor de Carrera GT ontwikkelde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden laten installeren - en dat trouwens volledig gratis. Het zal je niet verbazen dat de bandentechnologie op 20 jaar ferm geëvolueerd is… en dat merk je ook in de rondetijd van de Carrera GT op de Nürburgring.
Het Duitse “Sport Auto” zette Porsche coureur Jörg Bergmeister achter het stuur van een knalgeel exemplaar op de nieuwe banden en vroeg ‘m om een rondje af te leggen op de Groene Hel. Die stint legde hij af in 7min12 seconden. Zo maar even 16 seconden sneller dan wat er maximaal uit de CGT viel te persen in 2004. Da’s eigenlijk hallucinant.
Sneller dan de nieuwe 911 GT3
Om dat nieuwe ronderecord in perspectief te brengen: daarmee is de 20 jaar oude Carrera GT sneller dan de Porsche 911 GT3 (991.2), een BMW M4 CSL en de Lexus LFA met “Nürburgring Pack”. Met dank aan moderne bandentechnologie kunnen “oude” sport-/ supercars dus nog steeds hun mannetje staan tegen moderne nieuwkomers.
Stiekem vragen we ons nu af wat een Ferrari Testarossa met moderne banden zou weten te presteren. Kom op Ferrari, gewoon doen!