De huidige Porsche Cayenne is vandaag bijna zes jaar op de markt, en dus dringt vernieuwing zich aan. Niet in de vorm van een nieuwe generatie – die volgt later en zal heel wat elektrificatie met zich meebrengen – maar wel in de vorm van een facelift. De Cayenne en Cayenne Coupé krijgen een nieuwe voorpartij, waarbij vooral de nieuw vormgegeven koplampen in het oog springen. Die zijn standaard voorzien van matrix-ledtechnologie. Achteraan krijgen de lichtblokken een 3D-effect en wordt de bumper wat strakker getrokken. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns maken het exterieurplaatje af.
Extra display
Binnenin is de verandering het grootst, want daar gaat de gefacelifte Cayenne uitgebreid leentjebuur spelen bij de elektrische Taycan. De middenconsole werd hertekend en ziet de keuzehendel voor de versnellingsbak verhuizen naar de positie achter het stuur die ook de Taycan hanteert. Het instrumentenpaneel is voor het eerst volledig digitaal en 12,6 duim groot, het centrale infotainmentscherm van 12,3 duim wordt net als in de Taycan geflankeerd door een exemplaar van 10,9 duim voor de neus van de passagier.
Grote schoonmaak
Onderhuids neemt Porsche in de eerste plaats de ophanging onder handen. De PASM-ophanging (Porsche Active Suspension Management) met stalen veren en verbeterde adaptieve dempers is nu standaard, terwijl ook de optionele luchtvering onder handen werd genomen. Onder de motorkap houdt Zuffenhausen grote schoonmaak. De basis-Cayenne haalt nu 353 pk uit zijn 3,0 liter grote V6 terwijl de Cayenne S zijn zescilinder inruilt voor een 4.0 V8 van 474 pk. De Cayenne Turbo zien we voorlopig niet terug.
Cayenne met stekker
De Cayenne E-Hybrid gebruikt wel nog steeds een zescilinder, maar krijgt een krachtigere elektromotor en een grotere batterij. Zijn systeemvermogen bedraagt nu 470 pk en zijn batterijcapaciteit 25,9 kWh. Daardoor moet de plug-inhybride Cayenne in ideale omstandigheden een elektrisch WLTP-rijbereik halen van 90 kilometer.
Prijzen
De vernieuwde Porsche Cayenne is vanaf nu te bestellen en krijgt een startprijs mee van 97.907,51 euro. Voor de Coupé betaal je minstens 102.324,86 euro. De Cayenne E-Hybrid begint vanaf 112.589,29 euro (115.836,93 euro voor de Coupé), de Cayenne S vanaf 117.057,82 euro (122.733,86 euro voor de Coupé).