Al is een “vuist” misschien niet de correcte term. Een “dikke middenvinger” is hier eerder van toepassing. Want hoewel de 4-liter V8 marginaal sterker is dan de V6, stoot hij wel een serieuze klets meer CO2 de lucht in. Daar sta je dan, met je milieu-reddende Taycan in de showroom als Porsche-dealer
2 extra cilinders
Ach, de Duitsers hebben waarschijnlijk goed geluisterd naar de klanten. Want als je toch geen plug-inaandrijving in je Cayenne kiest, dan wil je waarschijnlijk iets speciaal onder de kap. En dan is een V6 misschien wat gewoontjes. Een 4-liter V8? Kijk, dat klinkt plots een stuk exotischer.
Die achtcilinder wordt trouwens ook gebruikt door Bentley én Lamborghini. Ook dat staat goed aan de toog. Met 460 pk en 620 Nm koppel is hij echter amper sterker dan de 3.6-liter V6 die hij vervangt (440 pk, 600 Nm). Daarenboven stijgt de uitstoot terug van 251 g/km naar 255 g/km. Alles in naam van de beleving!
Centraal pronkstuk
Die beleving zorgt er voor dat je amper 4.5 seconden nodig hebt om de honderd aan te tikken met je Cayenne of Cayenne Coupé. Amper trager dan een (basis) 911 Carrera. Dus qua daadkracht zit het wel snor. Idem voor de topsnelheid van 270 km/u. Geloof ons, veel sneller wil je met 2.2 ton aan SUV niet rijden.
Visueel herken je de GTS vooral aan zijn donker kantje. Zo worden voor- en achterlichten donkerder gemaakt en valt er geen spatje chroom op de carrosserie te bespeuren. Klanten die opteren voor de sportuitlaat krijgen daarenboven 2 centrale einddempers. Niet meteen handig voor een trekhaak maar zonder twijfel zal het merendeel van de klanten overstag gaan. Want het staat zo goed, mijnheer.