Hoewel Duits sportwagenmerk Porsche een grote voorvechter is van synthetische brandstof, is het merk er zich terdege van bewust dat op termijn elektrische auto’s een steeds groter marktaandeel zullen opsouperen. Tijd dus om eens te kijken naar de sportwagen van de toekomst! Een elektrische sportwagen…
baby 918 Spyder
Met exacte woorden heeft Porsche het nog niet gezegd maar het is vrij duidelijk dat het Duitse merk haar mythische 911 zo lang mogelijk met verbrandingsmotor achterin wil leveren. Komt er dus een elektrische sportwagen van Porsche, dan moet die de plaats van een ander model gaan innemen. En kijk, deze Mission R concept neemt toevallig de voetafdruk van een 718 Cayman over. Toeval? Bestaat er zoiets bij de Duitsers?
De Mission R ziet erop designvlak alvast uit als een soort van baby-918 Spyder met Taycan-invloeden. Qua compliment kan dat tellen natuurlijk. Omdat het hier gaat over een raceconcept is de carrosserie uiteraard bekleedt met de nodige spoilers en stickers. Niet anders voor het interieur dat zo uit een Cayman GT4 racewagen lijkt te komen. Interessant detail: de carrosserie is opgebouwd uit kunststof van vlasvezel, een duurzame keuze.
1.088 pk
Hoewel het uiterlijk met de aandacht gaat lopen, zijn de elementen onder dat karkas zo mogelijk een stuk interessanter. Dankzij twee elektromotoren (één op elke as) weet deze Mission R maar liefst 1.088 pk neer te zetten op de weg. Daardoor weet hij vanuit stilstand de 100 km/u aan te tikken in amper 2.5 seconden en zoemt hij door tot 300 km/u.
Hoewel de dimensies van deze elektro-racer beperkt zijn, werd er toch ruimte gevonden om 80 kWh aan accu een plaats te geven. Dankzij Porsches 800-volt oplaadnetwerk dat deze Mission R leent van de Taycan pompt deze racer aan een snellaadpunt maar liefst 350 kW per uur richting de batterij. Anders gezegd: in 15 minuten is de accu terug volgeladen. De toekomst van enduranceracing kan wel eens interessant gaan worden…