Wen er alvast maar aan, want de komende jaren zal Porsche zowat zijn gehele gamma vervangen door elektrische opvolgers. Van Boxster tot Cayenne. Enkel de 911 zal het zo lang mogelijk met verbrandingsmotoren blijven doen. De nieuwe elektrische Macan staat alvast met stip op één om uit te groeien tot hét volumemodel van Porsche. Dringend tijd dus om te kijken wat die elektro-SUV juist te bieden heeft.
Audi A6 e-tron met Porsche-smaakje
Onderhuids rolt de volgende generatie Macan alvast op het “Premium Platform Electric” (PPE). Dat platform voor elektrische auto’s werd samen met Audi ontwikkeld en zal ook zijn weg vinden naar pakweg de Audi A6 e-tron en Q6 e-tron die eveneens volgend jaar het levenslicht zien.
De voordelen? Een 800 volt architectuur bijvoorbeeld waardoor je kan snelladen aan pakweg 270 kW. Sta je aan een snellader van 400 volt, dan kan de Macan zijn batterij in 2 delen zodat ze parallel kunnen opladen. Slim bedacht. Ook interessant is dat de elektromotoren niet gewoon tussen de voorste en achterste as zitten. In het geval van de elektromotor achterin zit die achter de achteras, zoals de verbrandingsmotor van een 911. Waarom? Voor een betere gewichtsverdeling.
Twee varianten
Nu wil je natuurlijk ook weten hoe sterk die elektromotoren zijn. Wel, bij de lancering zullen er twee versies van de nieuwe Macan op de markt verschijnen. Exacte namen hebben we momenteel nog niet (denk evenwel in de richting van GTS en Turbo), wel weten we dat de topversie over maar liefst 612 pk en meer dan 1.000 Nm koppel zal beschikken. Om dat in perspectief te brengen: de huidige Macan GTS schopt het tot “maar” 440 pk.
Qua batterij lepelt Porsche een 570 kg wegende NMC-accu van 100 kWh onder de carrosserie. Die zorgt waarschijnlijk voor vlot 500 kilometer range. Volgend jaar staat de elektrische Macan bij de dealer. Begin dus al maar te sparen.