Geloof het of niet, maar in tegenstelling tot heel wat andere Porsche-modellen is het aanbod bij de Macan betrekkelijk helder. Zo goochelen de Duitsers bijvoorbeeld in de Panamera-catalogus met ‘S’- en ‘E’-versies, al dan niet voorzien van het cijfertje ‘4’, maar kon je bij de Macan maar kiezen uit drie varianten. Die Macan, Macan S en Macan GTS krijgen nu toch nog gezelschap van een vierde telg: de Macan T.
Zoek de verschillen
Die naam kennen we al uit de gamma’s van de 718 en de 911, en betekent daar zoveel als ‘Touring’. Die auto’s houden er hun basismotor aan over maar combineren die in de T-versie met strakkere ophanging en extra dynamische looks. Dat is precies wat Porsche nu met zijn Macan T doet: de SUV behoudt gewoon de 2.0-liter viercilinder turbomotor van de basisversie, die 265 pk naar de vier wielen stuurt langs een zeventraps PDK-automaat. Daarnaast passen de Duitsers wel de tractiecontrole aan zodat die wat meer vermogen naar achter durft sturen. De Macan T sprint zo naar de 100 km/u in 6,2 seconden.
Extra lichtvoetig
Toch moet deze versie eerder de sportieve ambities van de ‘S’ of zelfs de ‘GTS’ evenaren, aldus Porsche. Dat begint al bij die motor, want het 2.0-literblok legt volgens de constructeur 58,8 kilogram minder gewicht op de vooras dan de 2.9-liter V6 in de topversies. Dat moet het bochtenwerk van de Macan T ten goede komen, en om die eigenschap nog wat extra in de verf te zetten wordt ook het onderstel aangepakt. Zo biedt deze versie verstevigde stabilisatorstangen en 1,5 centimeter lagere, actieve dempers.
Op het oog
Om de Macan T nog wat extra in de verf te zetten, biedt hij ook aan de buitenkant een aantal unieke accenten. Zo worden heel wat onderdelen, zoals de spiegelkappen en de spoiler, in een dynamisch grijze lak gespoten, krijgt hij de 20-inchvelgen van de Macan S mee en wordt het chroom van de raamlijsten natuurlijk weggelaten. Binnenin vind je een eigen, gestreepte zetelbekleding, een GT-Sportstuur en een Sport Chrono-stopwatch. Voor al dit lekkers moet je bij Porsche 73.098 euro neertellen, waarmee de Macan T zo’n 5.000 euro duurder is dan de basisversie.