De Porsche Taycan is intussen al in ons midden sinds 2019, en vorig jaar kreeg de sedan gezelschap van een hoogpotige shooting brake onder de noemer Cross Turismo. Liefhebbers van de klassieker gelijnde break bleven echter op hun honger zitten terwijl die zich perfect konden voorstellen hoe goed zo’n Cross Turismo er zonder dat ruigere bumperwerk uit zou zien. Nu is het zover, want de nieuwe Sport Turismo behoudt dezelfde shooting brake-vorm maar brengt die wat lager tegen de grond.
Lekker vertrouwd
Zo simpel blijkt de transformatie ook onderhuids te zijn, want de Sport Turismo behoudt het aanbod aan motoren en batterijen zoals we dat al van de andere Taycan-derivaten kennen. Zo kan je de elektrische break in vijf smaken bestellen, en dat zijn van zwakst naar sterkst de achterwielaandrijver met tot 380 pk, de 4S met 490 pk, de GTS met 517 pk, de Turbo met 625 pk en de Turbo S met op zijn piek een mooie 761 pk. Standaard wordt ook de Sport Turismo voorzien van een accupakket van 79 kWh, tegen betaling te vergroten naar 93,4 kWh. De versies vanaf de GTS krijgen die grotere batterij standaard mee.
Middenmaat
Zoals verwacht plaatst de Taycan Sport Turismo zich qua prijzen tussen de reguliere Taycan en de hogere Cross Turismo. Zo betaal je voor de naamloze basisversie 89.796,61 euro – zo’n 3.500 euro meer dan je voor een gelijkaardige Taycan sedan betaalt, en bijna 7.000 euro minder dan de goedkoopste Cross Turismo. Voor de duurste Sport Turismo, de Turbo S, moet je 191.607,90 euro over hebben.