Dit wordt een bijzonder spannend duel. Tesla doet het bijzonder goed bij de kapitaalkrachtige jongere generatie die zich graag een groen imago aanmeet en daarom wel gelooft in een merk dat grotendeels onbekend was. Maar kijk, ineens is daar de mogelijkheid om hetzelfde te doen… maar dan met een Porsche. Hoe zeg je daar nee tegen?
Turbo? Welke turbo?
Porsche heeft gepast voor een elektrische Panamera, maar is meteen voor een vooruitstrevend nieuw model gegaan: de Taycan. Die krijgt ook ‘turbo’ op de kont gekleefd, wat een aanfluiting is want de Taycan beschikt niet eens over een turbo. De Taycan turbo krijgt een 93,4 kWh batterijpack dat helemaal in de vloer is ingewerkt. Aan beide assen heeft hij een krachtige elektrische motor, die een maximaal vermogen van 625 pk genereren en zelfs kortstondig op 680 pk kunnen pieken. Net als alle andere grote elektrische auto’s weegt ook de Porsche Taycan liefst 2,3 ton… leeg. Maar snel is hij wel: in 3,2 seconden haalt hij 100 km/u en een topsnelheid van 260 km/u is mogelijk.
Sneller kan ook, in de Taycan turbo S. Die houdt dezelfde 625 pk, maar kan even pieken op 761 pk en 1.050 Nm. Hierdoor haalt hij 100 km/u in 2,8 seconden, voor een identieke topsnelheid. Maar zo knabbelt hij wel sneller aan het rijbereik natuurlijk. De Porsche Taycan turbo S komt volgens de WLTP-norm 412 kilometer ver, wat in de praktijk zal overeenstemmen met ongeveer 370 kilometer. De Taycan turbo komt tot 450 kilometer ver volgens de WLTP-test, en zou dus wel boven 400 kilometer moeten komen. Porsche rekent een verbruik voor tussen 23 en 26,7 kWh/100 km, wat vrij veel is, maar in overeenstemming blijft met veel andere grote elektrische auto’s.
800 Volt
Omdat de Porsche Taycan op een spanning van 800 Volt werkt, kan hij sneller worden opgeladen. Bij 50 kW heeft hij 93 minuten nodig om tot 80 procent bij te laden, bij 270 kW is dat 22 minuten. Volledig volladen bij 11 kW duurt 9 uur. Het interieur oogt op het eerste gezicht erg vertrouwd, maar de omgeving is helemaal digitaal. In het midden domineert een verticaal scherm à la Tesla, en ook de passagier heeft recht op zijn eigen infotainment.
Dure vogel
De Porsche Taycan turbo zal 157.844,50 euro kosten, de turbo S liefst 191.724,50 euro… voor opties. Een bedrag dat 100 procent als kost aftrekbaar is voor bedrijfsleiders, wat een krankzinnige situatie is. Wie dergelijk bedrag veil heeft voor zijn auto, heeft geen nood aan een 100 procent fiscale aftrek. Al verklaart dit wel waarom Porsche denkt op termijn meer Taycans te verkopen dan 911’s.