25 jaar geleden zat Porsche, in tegenstelling tot nu, in zwaar weer. De deuren van Zuffenhausen dreigden door de financiële problemen gesloten te moeten worden. Het merk wedde op meerdere paarden en op een drastische verandering van technologie. Een nieuwe SUV, de Cayenne, zou voor de broodnodige cashflow zorgen, maar de rol van de Boxster wordt daarbij makkelijk vergeten.
Revolutie
Voor de puristen was de Boxster een dolk in het hart van het merk, voor anderen was het de revolutie die Porsche gered heeft. Het idee van een roadster met motor centraal achterin werd voor het eerst met een conceptcar getoond op de Detroit Motor Show in 1993. In 1996 rolde hij voor het eerst van de band.
Eerbetoon
Porsche is het belang van het model gelukkig niet vergeten en brengt nu een eerbetoon. Een speciale reeks van de 718 Boxster, beperkt tot 1.250 exemplaren, moet daarvoor zorgen. De auto’s krijgen het GT Silver Metallic van de conceptcar mee, maar ook elementen in Neodyme, een tint bruin met koperen accenten. Die zie je onder meer in de luchtinlaten van de voorbumpers, de logo’s en de specifieke 20-duimsvelgen.
De voorruit krijgt een glanzend zwarte omlijsting, de sportuitlaat in de achterbumper glanzen eveneens. In het interieur zien we bordeaux leder en een rode stoffen kap, om trouw te blijven aan de conceptcar. De speciale editie is uiteraard rijkelijk uitgerust. Onder de motorkap vind je de zescilinder boxermotor die recent in de 718 Boxster GTS werd geïntroduceerd. De atmosferische 4.0 produceert 400 pk en kan worden gekoppeld aan een manuele zesbak of de PDK-zevenbak.
Deze nieuwe Boxster 25 Years is verkrijgbaar vanaf maart, en kost 97.924,09 euro.