Eind 2019 reed Ferrari de Roma het toneel op, een sensueel gelijnde 2+2-coupé die naast de Portofino het GT-gamma van de Italianen kwam versterken. Vandaag, vier jaar later, is diezelfde Roma niet toe aan een facelift, maar krijgt hij het gezelschap van een cabrioletversie, de Roma Spider. Die voegt wat extra cachet toe aan het glooiende lijnenspel van de Roma.
Terug naar vroeger
Bovendien voegt die een primeur toe, want voor het eerst in meer dan vijftig jaar gebruikt Ferrari nog eens een stoffen kap voor een van zijn modellen met de motor voorin. Dat gebeurde voor het laatst bij de 365 GTS4 uit 1969. De kap van deze Roma Spider kan aan de binnenkant naar keuze worden afgewerkt met speciale materialen en contrasterende stiksels, en opent of sluit in 13,5 seconden. Die handeling kun je al rijdend uitvoeren tot een snelheid van 60 km/u.
Minuscule achterbank
Onder de motorkap van deze Ferrari Roma Spider huist dezelfde drukgevoede 3,9 liter grote V8 als in de gewone Roma. Die stuurt zijn 620 pk en 760 Nm naar de achterwielen via een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten. Daardoor moet hij 100 km/u halen in 3,4 seconden en doorrazen tot een topsnelheid van meer dan 320 km/u. Ideaal om de haren van de vier inzittenden in sneltempo te drogen. Want jawel, ook deze Roma Spider beschikt over een – bijzonder compacte – achterbank. Noem het dus gerust een 2+2.